چمدون پیروز به جذب سرمایه شد

به گزارش مجله سرگرمی، در سال های اخیر سرعت تغییرات در بازار گردشگری ایران همچون اغلب کشورهای جهان بسیار بالا بوده است. با توجه به این تغییرات و نیازهای روزافزون مسافران، ایده ها و راهکارهای متنوعی در بخش های مختلف بازار ظهور نموده است. یکی از مهم ترین دغدغه های مسافران پیدا کردن برترین قیمت و برترین زمان خرید بلیط است. دغدغه ای که باعث شد استارتاپ چمدون در سال 1397 با هدف حل آن، فعالیت خود را شروع کند. چمدون با یاری هوش مصنوعی قیمت بلیط هواپیما را پیش بینی نموده و به مسافران یاری می نماید بلیط خود را در برترین زمان و با قیمت کمتری رزرو نمایند.

چمدون پیروز به جذب سرمایه شد

پس از حدود 3 سال توسعه محصول و بازار، شرکت سرمایه گذاری داوین با توجه به پتانسیل های این استارتاپ تصمیم گرفت در چمدون سرمایه گذاری کند. به همین خاطر با آقای فرزین نماینده داوین در هیئت مدیره چمدون مصاحبه کردیم تا نظرات و دلایل این سرمایه گذاری را جویا شویم.

  • اول از همه بگویید چطور شد که تصمیم گرفتید در صنعت گردشگری سرمایه گذاری کنید؟

به نظر من هر شرکت سرمایه گذاری دیر یا زود حداقل در یکی از استارتاپ های این صنعت سرمایه گذاری خواهد نمود. چرا که این صنعت ویژگی ها و شرایطی دارد که برای سرمایه گذاران مجذوب نماینده است.

  • شرایط صنعت گردشگری را چطور پیش بینی می کنید؟

بازار گردشگری به دلیل وجود بخش های مختلف هم از نظر نوع خدمات و هم هدف سفر معمولاً تعداد بازیگرهای زیادی دارد و با انتخاب یک بخش درست از بازار می توان حضوری پایدار در این بازار داشت.

از طرف دیگر علیرغم تمام اتفاقاتی که در دو سال اخیر بخاطر شیوع ویروس کرونا رخ داد و میزان بازار گردشگری بین المللی دنیا 74 درصد افت پیدا کرد ، همچنان گردشگری یکی از بزرگترین بازارهای دنیا است . قبل از درگیری دنیا با این ویروس، میزان بازار گردشگری به 3 تریلیون دلار رسیده بود و سالانه رشد 14 درصدی داشت که سفرهای هوایی با 40 درصد بزرگترین بخش این بازار بودند.

اما در خصوص ایران طبق آمارهای سازمان هواپیمایی کشور در 16 سال گذشته با وجود صعود و نزول های فراوان که متاثر از شرایط مالی کشور بوده، سرانه تعداد سفر، فرایند صعودی داشته است. در حال حاضر اندازه سفر هوایی به ازای هر نفر در ایران 0.2 است که با مقایسه ای بین ایران و کشورهایی که وسعت و شرایط نزدیکی به ایران دارند و با توجه به پتانسیل کشور پیش بینی می گردد با بهبود شرایط مالی این میزان در آینده پتانسیل رسیدن به 1سفر به ازای هر نفر را دارد. به این معنی که سالانه شاهد 85 میلیون سفر هوایی باشیم.

در سال 1398 میزان بازار فروش بلیط هواپیما در ایران 5000 میلیارد تومان بود که در سال 99 با وجود ویروس کرونا و افت 40 درصدی سفرهای داخلی انتظار می رفت این میزان کاهش پیدا کند اما به دلیل افزایش قیمت بلیط و تورم باز هم این میزان نزدیک به سال قبل بود. پیش بینی می گردد با ادامه فرایند واکسیناسیون و برگشت به حالت عادی این بازار هم به فرایند سابق خود بازگردد و حتی فرایند رو به رشد تری را به خصوص در خدمات آنلاین تجربه کند. در ایران هم پیش بینی شده که میزان بازار بلیط هواپیما سال جاری به 10000میلیارد تومان خواهد رسید که 50 درصد آن سهم بازار آنلاین خواهد بود.

  • چرا چمدون را برای سرمایه گذاری انتخاب کردید؟

وقتی چمدون برای جذب سرمایه به سراغ ما آمد جهت طولانی و پر فراز و فرودی را رفته و توانسته بود دستاوردهای خوبی به دست بیاورد. چمدون خیلی خوب متوجه حساسیت قیمتی بلیط هواپیما برای مسافران شده است. به این صورت که اختلاف قیمت در بلیط هواپیما تاثیر مهمی در تصمیم گیری افراد برای سفر رفتن یا نرفتن دارد. بنابراین سیستمی را توسعه دادند که با استفاده از هوش مصنوعی می تواند نوسانات قیمت بلیط هواپیما در بازه های زمانی مختلف را پیش بینی نموده و به مشتری بگوید چه زمانی قیمت بلیط هواپیما کاهش و چه زمانی افزایش پیدا می نماید. دانستن این نکته به مشتری امکان می دهد تا تصمیم بگیرد که چه زمانی بلیط خود را رزرو کند تا هزینه کمتری بپردازد.

مورد دیگری که برای ما خیلی اهمیت داشت این بود که جمع آوری داده، آزمایش و توسعه این الگوریتم برای رسیدن به این دقت، نزدیک به سه سال زمان برده و با تحلیل دیتاهایی که در این چند سال جمع آوری شده، به دقت بالایی در پیش بینی قیمت بلیط هواپیما رسیده است. شرایط به گونه ای است که اگر کسب و کاری بخواهد وارد این حوزه گردد ضروری است از ابتدا، اطلاعاتی را که چمدون در طی این چند سال برای تحلیل قیمت بلیط هواپیما جمع آوری نموده است، به دست آورد و از این نظر چمدون چندین قدم از کسب و کاری که بخواهد به تازگی وارد این حوزه گردد جلوتر است.

  • اهداف آینده و چشم میزانای پیش روی شرکت چیست؟

چمدون باور دارد همه افراد حق سفر کردن دارند و جدای از شرایط مالی باید بتوانند سفر نمایند. پس راه چاره، تسهیل کردن شرایط سفر برای تمامی قشرهای جامعه است. از این رو میخواهد تا در آینده ای نزدیک با اضافه کردن امکان رزرو هتل داخلی و خارجی، پرواز خارجی، قطار، اتوبوس و ... یک برنامه سفر به مشتریان ارائه دهد . به این صورت که با توجه به درخواست کاربر پیشنهادهایی برای انتخاب محل اقامت، وسیله نقلیه، رستوران و ... به او بدهد. در این جهت همیشه اولویت اول چمدون رضایت مشتری است و به همین دلیل گام خواهد برداشت. پیش بینی می کنیم در آینده ای نزدیک چمدون یکی از بازیگران اصلی حوزه خدمات آنلاین گردشگری در کشور خواهد بود.

pariha.ir: پریها | مجله گردشگری، تور لحظه آخری، تور ارزان قیمت، سفرنامه گردشگری

مجله 90 جعبه: مجله 90 جعبه، مجله تفریحی و آموزشی و سرگرمی

منبع: فرارو
انتشار: 9 بهمن 1400 بروزرسانی: 9 بهمن 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 153480

به "چمدون پیروز به جذب سرمایه شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چمدون پیروز به جذب سرمایه شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید