مشخصات موتور XU7 پلاس چیست؟ ، موتور نو خودرو پژو پارس را بشناسید

به گزارش مجله سرگرمی، پس از حدود سه دهه، موتور XU7 به روز رسانی شد. موتور XU7 پلاس در واقع نمونه بهبود یافته موتور XU7 است. توانایی موتور بهینه ایران خودرو نسبت به قبل افزایش و مصرف سوخت آن، کاهش یافته است. در ابتدا، این موتور روی چهار محصول ایران خودرو نصب خواهد شد.

مشخصات موتور XU7 پلاس چیست؟ ، موتور نو خودرو پژو پارس را بشناسید

خبرنگاران - مهدی درفشی: حدود سه دهه است که موتور XU7 در خط فراوری ایران خودرو، روی محصولات مختلفی نصب می گردد. در ابتدا پژو 405 با این موتور وارد بازار شد. بازدهی مناسب موتور XU7 سبب شد تا ایران خودرو، این موتور را روی نخستین محصول ملی خود، یعنی سمند هم نصب کند. پژو پارس هم با تجهیز به این موتور، وارد بازار شد. اخیرا موتور XU7 بهینه و به روز رسانی شد. با رستم مهرزاد، مدیر پروژه انطباق موتور XU7 پلاس با خودروهای، پژو 405، پژو پارس و سمند، در خصوص مشخصات و ویژگی های موتور XU7 پلاس گفت و گو کردیم.

خبرنگاران: تفاوت موتور XU7P با XU7 چیست؟

رستم مهرزاد: موتور XU7 پلاس به لحاظ طراحی تازه منیفولد ورودی هوا و قالپاق سوپاپ ظاهر متفاوت نسبت به موتور مبنا دارد، بعلاوه برخی از قطعات اصلی موتور هم از نظر طراحی تازه هستند، مانند میل بادامک، پوسته یاتاقان، میل لنگ، سر سیلندر، مجموعه شاتون، رینگ و پیستون، روغن موتور، جهت گازهای خروجی از محفظه لنگ و کلاچ در XU7P نسبت به XU7 فرق دارد. نوع شمع و تسمه مورد استفاده در این موتور هم ارتقاء یافته و دارای عمر بالاتر هستند. بعلاوه استفاده از ریل گاز و انژکتور CNG برای هر سیلندر یکی دیگر از فناوری هایی هست که در مدل دوگانه سوز این موتور استفاده شده است.

اصلاحات صورت گرفته برای افزایش عمر واشر سرسیلندر موتور XU7 پلاس

خبرنگاران: موتور XU7 مشکل سوزاندن واشر سر سیلندر دارد. آیا این مشکل در موتور XU7P برطرف شده است؟ واشر سر سیلندر موتور XU7 پلاس چه تفاوتی با XU7 دارد؟

رستم مهرزاد: در موتور XU7P از واشر سر سیلندر مشابه موتور XU7 دوگانه سوز استفاده می گردد که دارای بهبود کیفی است. بعلاوه در این موتور سیستم خنک کاری تازه طراحی و ساخته شده و با اضافه شدن منبع انبساط مجزا، هواگیری سیستم خنک کاری مشابه موتورهای TU5 و EF7 بطور اتوماتیک انجام می گردد.

چگونگی افزایش توان موتور XU7 پلاس

خبرنگاران: توان موتور XU7 پلاس چقدر است؟

رستم مهرزاد: توان و گشتاور این موتور ده درصد افزایش یافته است. به طور مثال، دور موتور در سرعت 120 کیلومتر بر ساعت نسبت به موتور قبلی حدود 500rpm کمتر است.که این مقدار کاهش دور باعث کاهش استهلاک و بعلاوه کاهش مقدار نفوذ صدای موتور به کابین می گردد. طراحی محفظه احتراق تازه XU7P نسبت به موتور XU7 بهبود یافته و نسبت تراکم موتور از 9.3 به 10.5 افزایش پیدا نموده است.

دیسک و صفحه کلاچ بعلت افزایش توان وگشتاور بزرگتر شده که علاوه بر بهبود عملکرد دارای دوام بیشتر هم شده است. شتاب صفر تا 100خودروی پارس با موتور مذکور، حدود یک ثانیه نسبت به قبل کاهش یافته است و با توجه به تست های صورت گرفته در شرایط استاندارد، به رقمی حدود 12.5 ثانیه رسیده است.

میانگین قدرت موتور XU7، حدود 65 کیلو وات است. این رقم در موتور XU7 پلاس 72 کیلو وات است. حداکثر توان موتور XU7 در دور 6000rpm و در موتور XU7 پلاس در دور 5500rpm حاصل می گردد. گشتاور موتور XU7 در دور 3000 دور در دقیقه، حدود 133 نیوتن متر بوده و در موتور XU7P گشتاور موتور 146 نیوتن متر در دور 4200rpm است.

موتور XU7 پلاس را می توان موتوری بهینه تر و بروزتر از XU7 توصیف کرد. تکنولوژی موتور XU7 متعلق به 30 سال گذشته است. اما با اعمال تکنیک های تازه، موتور بهبود یافته است. توان نسخه گازسوز موتور XU7P با توجه به افزایش نسبت تراکم، نسبت به XU7 همبهبود یافته است.

خبرنگاران: موتور XU7 پلاس هم هشت سوپاپ است؟

رستم مهرزاد: این موتور همچون موتور XU7 هشت سوپاپ است. خانواده XU از اولین موتورهای پژو هستند. در این خانواده موتور هم موتور 16 سوپاپ وجود دارد، همچون موتوری که روی پارس ELX و سیتروئن زانتیا نصب شده است. به علت داشتن هزینه های زیاد، از طرح 16 سوپاپ شدن این موتور صرف نظر شده است.

تغییرات صدای موتور در XU7 پلاس

خبرنگاران: صدای موتور XU7P نسبت به XU7 کمتر است؟

رستم مهرزاد: دور آرام موتور نسبت به موتور مبنا حدود150rpm کاهش داشته و دور آرام آن 700rpm است. موتورXU7 و XU7P در دورهای پایین دارای سطح صدای یکسان بوده ولی در سرعت های بالاتر موتورXU7P بعلت دور کمتر (500rpm کمتر نسبت به موتور مبنا) دارای سطح صدای پایین تری نسبت به موتور مبنا است.

کاهش مصرف سوخت و روغن در موتور XU7 پلاس

خبرنگاران: کاهش مصرف سوخت موتور XU7P نسبت به XU7

رستم مهرزاد: از دیگر مزایای این موتور نسبت به موتور مبنا، می توان به کاهش ویژه مصرف سوخت اشاره نمود. مصرف روغن موتور XU7P هم نسبت به XU7 کاهش یافته است. همه شرکت های خودروساز جهان از جمله هیوندای و تویوتا هم مصرف یک لیتر روغن در هزار کیلومتر پیمایش را مجاز می دانند. البته علت بر این نیست که سطح روغن موتور، حتما به ازای هر هزار کیلومتر پیمایش، یک لیتر کم گردد. شاید یک موتور، اصلا روغن مصرف نکند یا موتور دیگری در هر هزار کیلومتر، 200 سی سی روغن مصرف کند.

خبرنگاران: مصرف سوخت و مصرف روغن XU7 پلاس نسبت به XU7 چند درصد کمتر است؟

رستم مهرزاد: میانگین مصرف سوخت XU7 بین 9.1 تا 10.2 لیتر بود. هنگام تعریف پروژه، برای XU7P میانگین مصرف سوخت 7.7 لیتر در هر 100 کیلومتر هدف گذاری شد. اکنون به هدف خود رسیدیم. می توان گفت که میانگین مصرف سوخت پژو پارس مجهز به موتور XU7P حدود 7.7 لیتر در هر 100 کیلومتر است.

خبرنگاران: از لحاظ استاندارد آلایندگی، موتور XU7 پلاس در چه سطحی قرار می گیرد؟

رستم مهرزاد: این پیشرانه سطح استاندارد یورو5 را به خوبی پاس نموده و مجوزها آن از سازمان محیط زیست و استاندارد ایران هم دریافت شده است. محصولات مجهز به موتور XU7P می توانند استاندارد آلایندگی یورو 5 با EOBD را پاس نمایند.

خبرنگاران: درباره تغییر ریل سوخت در XU7 پلاس هم شرح می دهید؟

رستم مهرزاد:در موتور XU7P ریل سوخت هم تغییر و ارتقاء نسبی پیدا نموده است.

موتور XU7 پلاس با نشان ایران خودرو

خبرنگاران: تا به امروز، موتور XU7 نصب شده روی پژو 405، پارس و حتی سمند، دارای لوگوی پژو است. موتور XU7 پلاس هم با نشان پژو روی محصولات ایران خودرو نصب خواهد شد؟

رستم مهرزاد: موتور XU7P با نشان ایران خودرو روی محصولات نصب خواهد شد. حق مالکیت این موتور با ایران خودرو است. 95 درصد از قطعات این موتور، ساخت داخل است.

خبرنگاران: نسبت به موتور XU7، در موتور XU7 پلاس ECU چه تفاوت هایی دارد؟

رستم مهرزاد: پلتفرم و سخت افزار ECU در موتور XU7 پلاس، مشابه با XU7 مبنا است. دراین پروژه نرم افزار ECU تغییر یافته و کالیبراسیون آن برای واریانت بنزینی و دوگانه سوز فرق دارد.

خبرنگاران: دریچه گاز در این موتور برقی است؟

رستم مهرزاد: چون در موتور XU7 دریچه گاز مکانیکی است، در موتور XU7P هم همانگونه است. در آینده دریچه گاز برقی هم روی این موتور نصب خواهد شد تا قابلیت نصب کروز کنترل ممکن باشد.

خبرنگاران: جعبه دنده موتور XU7 پلاس چه تفاوتی با جعبه دنده موتور XU7 دارد؟

رستم مهرزاد: در جعبه دنده موتور XU7 پلاس، نسبت دنده نهایی تغییر یافت و سبک تر شد. مابقی نسبت ها در جعبه دنده این موتور، مشابه با XU7 هستند. ماهیت جعبه دنده، مشابه با جعبه دنده پژو 405 است.

خبرنگاران: این موتور روی چه محصولاتی نصب خواهد شد؟

رستم مهرزاد: این موتور روی خودروهای پژو 405، پژو پارس و سمند نصب خواهد شد. نسخه تک سوز موتور XU7 پلاس روی خودروهای پژو پارس و سمند و نسخه دوگانه سوز، روی پژو 405 و پژو پارس نصب خواهد شد. موتور XU7P روی پژو 405 صرفا برای کاربری تاکسی نصب خواهد شد.

خبرنگاران: بازدهی موتور XU7 پلاس روی چه پارس بیشتر است یا سمند؟

رستم مهرزاد: از لحاظ توانایی، پژو پارس به خاطر سبک تر بودن می تواند شتاب بهتری داشته باشد. ولی از لحاظ ایرودینامیکی و تلفات مکانیکی، سمند بهتر است.

خبرنگاران: امکان اتصال جعبه دنده شش سرعته هست؟

رستم مهرزاد: درحال حاضر برنامه ای درخصوص استفاده از گیربکس شش دنده در محصولات مذکور با موتور XU7 پلاس در دست اجرا نیست. اما امکان تعریف جعبه دنده شش سرعته هم برای پیشرانه XU7P وجود دارد.

pariha.com: پریها مجله گردشگری، خبری، موفقیت، آشپزی و سرگرمی میباشد.

blogpo.ir: بلاگ پو: سیستم مدیریت محتوای قدرتمند

منبع: بیت ران
انتشار: 20 مهر 1400 بروزرسانی: 20 مهر 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 156629

به "مشخصات موتور XU7 پلاس چیست؟ ، موتور نو خودرو پژو پارس را بشناسید" امتیاز دهید

2 کاربر به "مشخصات موتور XU7 پلاس چیست؟ ، موتور نو خودرو پژو پارس را بشناسید" امتیاز داده اند | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مشخصات موتور XU7 پلاس چیست؟ ، موتور نو خودرو پژو پارس را بشناسید"

1 دیدگاه

مسیح 5 آذر 1401

دراصل بدنه و ترکیب ساخت موتور همون موتور سی سال پیش هستش و نحوه گردش ای در سیلندر همانند موتورهای گذشته هستش و دور پیستون ها پر نشده عین موتورهای tu5 که باعث بشه عمر واشر سرسیلندر بره بالا من خودم هر دو تا موتور تجربه کردم موتور tu5 بعد از 280 هزار کیلومتر کارکرد واشرسرسیلندر عوض نکردم ولی پژوپارس رو توی107هزارتا واشر سوزوند

پاسخ به مسیح
* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید