محیط بان ها، حافظان محیط زیست

به گزارش مجله سرگرمی، خراسان شمالی تنوع حیوانی و گیاهی بسیاری دارد. تنوع حیات وحش در این منطقه سبب شده تا بسیاری از شکارچیان و سودجویان به زیستگاه های حیوانات در این استان یورش ببرند. کار سخت حفاظت از این منابع طبیعی بر عهده محیط بانان است.

محیط بان ها، حافظان محیط زیست

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایسنا، در خراسان شمالی سه پارک ملی، چهار منطقه حفاظت شده، یک پناه گاه حیات وحش، سه اثر طبیعی ملی با مناطق شکار ممنوع وجود دارد.

محیط بان ها وظیفه محافظت و مراقبت از آنها را دارند، اما سطوحی که باید مورد پایش آنها باشد بسیار زیاد و تعداد آنها اندک است.

علاوه بر آن محیط بان های خراسان شمالی با مسائلی دیگری نیز روبرو هستند.

محیط بان هایی که برای جلوگیری از چرای بی رویه دام ها شب و روز ندارند

ارسلان باغانی یکی از محیط بان های منطقه حفاطت شده قورخود با اشاره به این که محیط بان های این منطقه به شدت از کمبود نیروهای محیط بانی رنج می برند، گفت: منطقه حفاظت شده قورخود 43 هزار و 216 هکتار است که اخیرا بخش هایی به نام تخت ایران که منطقه شکار ممنوع است نیز به آن اضافه شده است و همین امر سبب شده تا امر حفاظت و گشت زنی به تمامی این مناطق برای محیط بان های این منطقه سخت تر گردد.

وی اضافه نمود: شیفت های کاری محیط بان ها فشرده است و زمان استراحت با زمان کاری آنها مطابقت ندارد و اگر محیط بانی قصد رفتن به مرخصی را داشته باشد یا باید به سختی برود و یا این که یکی دیگر از محیط بان ها را جایگزین خود کند.

باغانی در ادامه با اشاره به این که منطقه حفاظت شده قورخود به پارک ملی گلستان نیز متصل است، ادامه داد: یکی از انتظاراتی که از افراد بومی ساکن در این منطقه وجود دارد این است که افراد بومی نیز به محیط بان ها یاری تا از چرای بی رویه دام ها خودداری نمایند.

وی اظهارکرد: در این بازه زمانی که به تازگی علوفه رویش خود را شروع نموده است دامداران منطقه فشار خیلی زیادی را برای چرای دام به منطقه وارد نموده اند و نیروهای محیط بانی این منطقه مدام در حال گشت زنی هستند و همین امر موجب شده تا محیط بان هم اکنون شب و روز نداشته باشد و شاید حتی نتواند یک وعده غذای درست و حسابی بخورد و یا کمی استراحت داشته باشد.

باغانی با اشاره به این که دستگاه قضایی باید محکم نسبت به این قضیه ورود پیدا کند، توضیح داد: نیروی محیط بانی بعد از مشاهده تخلف، آن را صورت جلسه نموده و به مراجع ذی صلاح ارجاع می دهد اما دامدار می گوید که فقط جریمه خواهیم شد و این جریمه را نیز پرداخت خواهیم کرد و دوباره به چرای دام های خود در منطقه ادامه می دهد.

وی با تاکید بر این که یکی از تقاضاهای محیط بان ها وجود حمایت قضایی است، گفت: گاهی اوقات شکارچی و یا متخلف به مراجع ذی صلاح ارجاع داده می گردد اما تعدای از قوانین بازنگری لازم را ندارند.

محیط بان ها نیازمند حمایت های قضایی هستند

شاکری یکی دیگر از محیط بان های خراسان شمالی که در منطقه پارک ملی سالوک و ساریگل خدمت می نماید در ادامه گفت: یکی از مهمترین مسائلی که محیط بان ها در این منطقه با آن روبرو هستند حضور شکارچیان در منطقه است و از آنجاییکه جمعیت و تعداد گونه های حیاط وحش در این منطقه زیاد است به همان نسبت تردد شکارچیان نیز زیاد است.

وی اضافه نمود: محیط بان ها در مقابل تعدادی از شکارچی ها امنیت جانی ندارند و تعدادی از آنها به راحتی اسلحه به روی محیط بان ها می گیرند و اگر شکارچی بخواهد از خود دفاع کند هیچ شاهدی برای ارائه در مقابل مراجع قضایی ندارد.

شاکری به روستاهای اطراف این منطقه حفاظت شده اشاره نمود و ادامه داد: با وجود حفاظت های صورت گرفته از منطقه، شاهد حضور دام و دامداران در منطقه هستیم و نگرانی از این بابت است که شاهد جمعیت دامی بیماری داشته باشند و سبب انتقال آن به حیات وحش داشته باشد.

وی توضیح داد: در این ارتباط باید اداره کل دامپزشکی حساس تر باشد و نسبت به واکسیناسیون دام های منطقه به طور خیلی جدی وارد گردد.

این محیط بان ها در ارتباط با بیتوته و هزینه های صورت گرفته در ارتباط با آن نیز گفت: محیط بان ها به صورت چندین شبانه روز در منطقه بیتوته می نمایند و با کمترین امکانات غذایی دوران شیفت کاری خود را به انتها می رسانند.

وقتی تجهیزات شکارچیان به روزتر از محیط بان ها است

حمزه حصاری یکی دیگر از محیط بان های این استان که در منطقه حفاظت شده میاندشت خدمت می نماید؛ همچنین گفت: کمبود نیرو و فشرده بودن شیفت های کاری از مهمترین مسائل محیط بان های این استان است به طوریکه محیط بان ها پنج شبانه روز خدمت نموده و پنج شبانه روز نیز استراحت می نمایند.

وی به کمبود تجهیزات اشاره نمود و گفت: بیشتر تجهیزات نقلیه ای محیط بان ها موتور سیکلت است اما تعدادی از آنها فرسوده هستند و این وسایل در مناطق صعب العبور و خاکی دوام نمی آورند.

حصاری اضافه نمود: اغلب وسایل نقلیه ای شکارچیان نسبت به وسایل نقلیه محیط بان ها شرایط خیلی بهتری دارند و این یک آسیب است.

وی ادامه داد: شب هایی در فصل تابستان و زمستان بوده که محیط بان در حال گشت زنی بوده اما وسیله نقلیه وی خراب شده و محیط بان مجبور شده است تا در اوج گرما و سرما شب را صبح کند این در حالی است که با خطر گزش عقرب و مار نیز روبرو است.

به گفته حصاری در منطقه حفاظت شده میاندشت یکی از زیستگاه های مارهای افعی شاخ دار و جعفری است.

لازم به ذکر است هم اکنون در مناطق مختلف استان با کمبود محیط بان روبرو هستیم.

استاندارد جهانی به لحاظ استفاده از نیروی محیط بان در مناطق دشتی و کوهستانی به ازای هر 100 هکتار یک نفر محیطبان یا جنگلبان است.

این استاندارد در سطح استان به ازای هر سه هزار هکتار یک نفر است و این در حالی است که این شاخص در مناطق دشتی و مناطق پرشیب و مرتفع متفاوت است.

shortmessagesystem.ir: مجله پیامک، آخرین اخبار و مقالات در حوزه فناوری و تکنولوژی های مدرن

aliabad-new.ir: علی آباد جدید، اخبار و آخرین رویدادهای علی آباد

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 11 آبان 1400 بروزرسانی: 11 آبان 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 88574

به "محیط بان ها، حافظان محیط زیست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "محیط بان ها، حافظان محیط زیست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید