مالت را بچسب، اپراتور را سارق نکن!

به گزارش مجله سرگرمی، اگرچه نمی توان این مسوولیت را از اپراتورها سلب کرد که در واگذاری شماره مشترکان به شرکت های تابعه خود دقت کافی داشته باشند، اما خود کاربران هم باید هنگام برخورد با تماس ها و پیامک هایی که وعده های عجیب و غریب می دهند، حتی اگر این وعده ها جذاب و فریبنده باشد، احتیاط نمایند.

مالت را بچسب، اپراتور را سارق نکن!

به گزارش خبرنگاران، حتما برایتان پیش آمده تماس یا پیغامکی دریافت کنید که وعده جوایز چند میلیونی، ماشین های گران قیمت و یا خدمات جذاب بدهد. ممکن است نسبت به این پیغام ها بی تفاوت باشید، اما درمقابل گاهی هم پیش می آید وعده هایی که داده می گردد، شما را به پاسخ به این پیغامک ها متقاعد کند، در آن صورت تنها زمانی که مبلغ هنگفتی به صورت حسابتان اضافه گردد و یا ناخواسته عضو سرویس های ارزش افزوده شوید، متوجه خواهید که این بار هم این پیغامک ها چیزی جز کلاهبرداری نصیب تان ننموده اند.

با افزایش مزاحمتی که به واسطه پیغامک ها و تماس های تبلیغاتی ایجاد گردیده بود و بعضا ممکن بود اطلاعاتی از کاربران هم در این تماس ها عنوان گردد، این ذهنیت در کاربران ایجاد شد که این شماره ها به وسیله اپراتورها در اختیار شرکت ها و کسب وکارها قرار می گیرد. البته در آن موقع حسین فلاح جوشقانی -رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی- با رد این ذهنیت، گفته بود: بزرگترین سرمایه یک اپراتور اعتماد یک کاربر است و به همین دلیل آن ها به طور گسترده و ساماندهی گردیده اطلاعات را در اختیار دیگران قرار نمی دهند.

جوشقانی هم چنین با اشاره به دریافت پیغامک های تبلیغاتی و ارزش افزوده ناخواسته، اظهار نموده بود: کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات با تصویب مصوبه ای به سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی تکلیف نموده است که چارچوب راه اندازی سامانه یکپارچه ارائه این خدمات را معین کند. براین اساس چارچوب و ضوابط یکسان سازی خدمات پیغامک های انبوه به اپراتورهای موبایل ابلاغ گردیده است که برمبنای آن اپراتورهای تلفن همراه باید به صورت یکسان به وسیله یک سامانه واحد، خدمات پیغامکی خود را به مشترکان تلفن همراه اعلام نمایند و مشترک در صورت تمایل، این دسته از خدمات را انتخاب خواهد نمود.

محمدجواد آذری جهرمی - وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات - هم آن موقع با اشاره به این موضوع گفته بود: اگر با مهندسی اجتماعی به نوعی سر مخاطب کلاه گذاشته باشند که طبیعتا خود اپراتور این کار را نمی نماید، باید این موضوع را آنالیز کرد که دامنه آن چه بوده است و در فضای کلی نمی توان درباره آن صحبت کرد. اما تبعا این کار درست نیست و نظارت سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی باید آن را آنالیز کند.

البته پس از آن تخلف یکی از اپراتورها در مقوله نقض حریم خصوصی کاربران، محرز شد و وزیر ارتباطات هم بیان کرد برخی اپراتورها با دسترسی به IP مشترکان خود، اطلاعات وب سایت هایی را که مراجعه نموده اند را برای تبلیغات هوشمند در اختیار یکسری از کسب وکارها قرار داده اند. این موضوع موجب جریمه اپراتورهای متخلف شد و رگولاتوری هم بیان کرد که اگرچه نقض هدفمند حریم خصوصی مشترکین توسط اپراتورهای مذکور رخ نداده ولی اشتباه و کاستی اپراتورهای تلفن همراه در کنترل موضوع و مشکلاتی که در تنظیمات این سرویس توسط شرکت های طرف قرارداد اپراتور وجود داشته، موجب سوءاستفاده گردیده است.

چندی پیش هم شیوه ای جدید برای ارسال پیغامک ها پیدا شد و برخی با روش های عجیب مهندسی اجتماعی و استفاده از نام های کوچک در ابتدای پیغامک و وعده شارژ یا سرویس رایگان، به فریب دادن کاربران اقدام کردند که مجید حقی - معاون نظارت و اعمال مقررات رگولاتوری - در این باره اظهار کرد: برخی از کاربران با اعتماد به این پیغام ها، موارد درخواستی در پیغامک را انجام می دهند که در برخی موارد به ثبت و فعال شدن سرویس ناخواسته و متضرر شدن آن ها منجر می گردد. اپراتورها از سوی رگولاتوری ملزم گردیده اند در این باره به مشترکین اطلاع رسانی لازم را انجام دهند و هم چنین به تمامی شرکت های ارایه دهنده خدمات مبتنی بر محتوا برای انجام ندادن اینگونه تبلیغات اخطار جدی ارسال نمایند.

حقی با تاکید بر اینکه سازمان تنظیم مقررات ارتباطات با جدیت حقوق کاربران را به وسیله مراجع حقوقی و قضایی مرتبط برای شناسایی عوامل اینگونه اقدامات پیگیری می نماید، از تمامی مردم خواست کرد ضمن بی توجهی به اینگونه پیغام ها، اطلاعات مربوط به سرویس ها و خدمات ارزش افزوده را از سایت های اینترنتی رسمی اپراتورها دریافت نمایند.

بنابراین صرف نظر از اینکه تماس ها و پیغام های مزاحم باید توسط قانون گذار پیگیری گردیده و متخلفان هم جریمه شوند، خود کاربران هم باید توجه داشته باشند و به سادگی در تله کلاهبردارانی نیفتند که با وعده های اینترنت چندگیگابایتی و شارژ رایگان، یا فراتر از آن ماشین و مسکن جایزه ای کوشش می نمایند کاربران ناآگاه را فریب دهند.

cruisero.ir: کشتی کروز: سفری لوکس و در عین حال مقرون به صرفه به اقیانوس ها

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 17 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 17 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 4265

به "مالت را بچسب، اپراتور را سارق نکن!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مالت را بچسب، اپراتور را سارق نکن!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید