فرهنگ و هنر در شاخصه های شهر خلاق فرهنگ و هنر صندلی اساسی و مهم دارد

به گزارش مجله سرگرمی، به گزارش خبرنگاران، آیین معرفی نخستین دوره شبکه شهرهای خلاق فرهنگ و هنر به صورت مجازی با حضور سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ محمدمجتبی حسینی، معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ ابراهیم حیدری، مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه ریزی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیر اجرایی طرح شبکه شهرهای خلاق فرهنگ و هنر؛ مهدی جمالی نژاد، رئیس سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور و محمدحسن خوشنویس، دبیر علمی طرح یک شنبه اردیبهشت ماه برگزار گردید.

فرهنگ و هنر در شاخصه های شهر خلاق فرهنگ و هنر صندلی اساسی و مهم دارد

سید عباس صالحی، با اشاره به اینکه موضوع شهر و شهرنشینی گرچه سابقه کهنی دارد اما در دهه های اخیر مورد توجه مضاعفی نهاده شده است، اعلام کرد: بیش از نیمی از جمعیت دنیا در شهرها هستند و در ایران حدود 70 درصد از مردم در شهرها سکونت دارند. مسئله شهرنشینی تبدیل به یک مسئله گسترده اجتماعی و انسانی شده است و از زاویه های مختلف مسئله شهر خلاق ابداع و عرضه شده است. با نقدی که به شهر و شهرنشینی در سده اخیر وجود داشته است، اینکه شهر به جای یک مفهوم انسانی یک مفهوم کالبدی دارد، فضا بیش از انسان در شهر اهمیت پیدا نموده است. اینکه شهر یک واژه و مفهم مهندسی دارد که کمیت آن بر کیفیت غلبه دارد و در سیطره کمیت ها واقع شده است، اینکه شهر یک مفهوم مکانیکی پیدا نموده و روح از آن یا غایب است و یا کمرنگ.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: اینکه شهر یک فضای عامرانه دارد، ارتباطات از نوع بخش نامه و از بالا به پایین است و روابط افقی و انسان با انسان کمتر و کمتر شده است. با این نگاه ها بحث شهر خلاق به عنوان یک مفهوم و یک ابداع انسانی زاییده شده است. در شاخصه های شهر خلاق متغیرهایی مطرح است که در تک تک آن ها صندلی فرهنگ و هنر صندلی اساسی و مهمی است. بی تردید نمی توانیم به حریم شهرهای خلاق نزدیک شویم، بدون اینکه صندلی فرهنگ و هنر در شهر، صندلی متعالی تری گردد.

وی با طرح این سوال که شهرهای خلاق را با چه مفاهیمی مطرح می نمایند، بیان کرد: شهری که کار ذهنی بر کار فیزیکی غلبه دارد، عملیات مغزافزاری بر عملیات اندام افرازی غلبه دارد. اگر به شهری می اندیشیم که مغز بر آن حکومت می نماید، طبیعتا فرهنگ و هنر صندلی خاصی در چنین شهری دارد. تعیینه دیگر، شهری با ایده نو است، ایده نو یکی از ممیزات شهر خلاق است. فرهنگ و هنر مرکزی برای زایش ایده های تازه است. شهر خلاق شهری متنوع و متکثر از عناصر ماهوی است. فرهنگ و هنر باز با توجه به ویژگی های خاص این دو حوزه محل زایش تنوع ها و تکثرهای وسیع انسانی در طول تاریخ، حال حاضر و آینده انسانی است.

صالحی اشاره نمود: شهر خلاق، شهر با کیفیت زندگی است. زندگی در آن در سطح تعداد و رقم حرکت نمی نماید، هر رقمی برای اون اقیانوسی از زندگی با کیفیت است. فرهنگ و زندگی یکی از معادن کیفیت زا زندگی است، اینکه لحظات زندگی می تواند با کیفیت باشد، هر ثانیه سال ها و قرن ها با خودش لذت زندگی را به همراه داشته باشد. شهر خلاق شهر با هویت است، شهری که ریشه در گذشته و معنا در حال دارد. ترکیب این دو هویت را می آفریند، هویت به معنای آن است که از گذشته منقطع نیست و ضلع دیگر هویت این است که بتواند به حال هم معنا ببخشد و صرفا در گذشته زیست نکند. طبیعتا فرهنگ و هنر باز هم یکی از مقومات این هویت یابی و هویت زایی است.

وی یکی دیگر از شاخصه های مهم شهر خلاق را، شهر دارای شهرت و اعتبار دانست و اشاره نمود: شهر خلاق برندساز و نشان ساز است و فرهنگ و هنر نقش اساسی در اعتبار یک شهر و فضای منطقه ای ملی و دنیای آن دارد. شهر خلاق شهر دانایی محور و تجربه آموز است. شهر خلاق شهر مردم است، شهر گرم اسن نه شهر سرد، مردم در آن حضور زنده دارند، فرهنگ و هنر کانون گرمای زندگی مردم است و حضور مردم را می توان به وسیله فرهنگ و هنر در مجاری شهر حس کرد.

به گفته وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، شهر خلاق شهری است که صنایع و اقتصاد خلاق در آن نقش اساسی در ارزش اضافه کرده، فراوری ناخالص داخلی و .. دارد و فرهنگ و هنر کانون اقتصاد خلاق است. اگر متغیرهایی را برای شهر خلاق می شناسیم، بی تردید فرهنگ و هنر در تمامی این مولفه ها نقش اساسی داشته و دارد. با این نگاه طرح شبکه شهرهای خلاق در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مطرح شد.

صالحی ادامه داد: از سال 98 ایده این بحث مطرح شد، ماه هایی است که به ثمر نشسته اما شرایط کرونایی و تردید در اینکه چگونه نخستین دوره به مرحله اعلام نتایج برسد، تا به امروز تاخیر داشتیم.

وی با اشاره به انگیزه ها و هدف گذاری اجرای این طرح اعلام کرد: نخست اینکه، انگیزه تداوم را در شهرها تقویت کنیم. همان طور که آتش فشان های خاموش داریم، شهرهای خاموشی نیز داریم. انگیزه های تداوم در شهرهایی که سابقه ای داشته اند اما دچار انقطاع نسل ها شدند و یا در خطر آن نهاده شدند؛ اینکه جهت شهرهای خلاق فرهنگ و هنر انگیزه تداوم را در این شهرها تقویت کند. نکته دوم آن که مزیت های رقابتی را شناسیایی و تقویت کنیم. مزیت های رقابتی هم در چرخش اقتصاد و هم در تعالی فرهنگ نقش اساسی دارند. با شناخت این مزیت ها فرصت های جدیدی کشف می شوند و این فرصت ها بستری برای فراوری اتفاقات تازه می شوند؛ که نمونه شاخص آن موضوع گردشگری است. اگر بتوانیم مزیت های رقابتی شهرهای خودر ا بازنمایی کنیم، فرصت های جدیدی برای اقتصاد فرهنگ و هنر پدید می آید.

صالحی با اشاره به سومین هدف گذاری طرح گفت: این است که بتوانیم احساس تعلق به شهر را افزایش بدهیم، شهرهای کوچک، شهرهای میانی گاهی به اندازه شهرای عظیم و یا حتی بیش از آن انرژی تاریخی دارند و اگر بتوانیم انرژی تاریخی را به فرصت های حال متصل کنیم، احساس تعلق به شهر را افزایش می دهیم. هرچه که وطن را شاداب تر کنیم، این ها می تواند در ماندگاری و نوع معنابخشی به زندگی فرد در آن شهر موثر باشد. شبکه شهرهای خلاق می تواند فرصتی را برای این احساس تعلق فراهم کند.

شهرهای خلاق فرهنگ و هنر، موجب نشاط شهری خواهند شد

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید نمود: نکته دیگری که در فضای این طرح مورد توجه بود، ین بود که عنصر فرهنگ و هنر با این نگاه در مدیریت شهری صندلی بهتری پیدا کند. شهرها حس نمایند که تنها با حوزه های اقتصاد و خدمات کلاسیک شهر نیستند و با کشف این نکته های مزیت معنای جدیدی برای مدیریت شهری و یا افق جدیدی برای مدیریت شهری که صرفا شهرداری ها نیستند و همه مجموعه های حاکمیتی، عمومی و خصوصی را شامل می شوند، در نظر بگیرند. اینکه فرهنگ و هنر چه صندلیی در شهر و همه ابعاد آن دارد.

وی در ادامه شرح داد: هدف گذاری انتهای نیز این بود که بتوانیم یک نشاط شهری ایجاد کینم. شهرهایی که به عنوان شهرهای خلاق فرهنگ و هنر شناخته می شوند، فرصتی برای حضور مردم در محورآن قطب مزیتی پدید می آید. این اهداف های مشابه جهت شهرهای خلاق فرهنگ و هنر را پیش آورد. در این جهت دو ساله دو جهت پابه پای هم طی شد. بخشی دبیرخانه علمی کار بود، اینکه این طرح بتواند بر یک مطالعه مناسب، جامع و البته احتیاجمند به تکمیل مبتنی گردد. اسناد مبتنی بر این حوزه آنالیز شد، مطالعات تطبیقی دنیای مورد ارزیابی قرار داده شد، مطالعات بومی تاریخی کشور مورد توجه نهاده شد و بالاخره حاصل این مجموعه مبانی نظری و شاخص ها از دل آن فراوری شد و داوری های مبتنی بر این جهت صورت گرفت. همچنین دبیرخانه اجرایی که فعالیت های خاص خود را انجام داد.

صالحی اشاره نمود: کاری که تا به امروز، اجرا شده و به 60 شهر بر مبنای این جهت دوساله در حوزه های مختلف انتخاب شدند. البته انتخاب این 60 شهر به این معنا نیست که شهرهای دیگر نمی توانند در این شبکه حضور داشته باشند، بلکه با تداوم این راه می توانیم به شهرهای بیشتری برسیم. در دور نخست، 60 شهر در 9 حوزه موضوعی انتخاب شدند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه برای ادامه جهت، چند نکته حائز اهمیت است، گفت: نخست مطالعات تکمیلی اجرا شده است. صرفا نمی خواهیم کپی برداری آن چه که در یونسکو اجرا شده را انجام دهیم، در عین حال که به آن مطالعات توجه داریم و بی احتیاج از آن ها نیستیم؛ اما بومی سازی این جهت احتیاجمند به تکامل دارد. این مطالعات صرفا به این دلیل نبوده است که به نقطه داوری برسیم، بلکه برای این بوده که ادبیات نظریه مشترک را با همدیگر فراوری کنیم و به پیش ببریم. بنابراین فراوری سه جلد کتاب که شیوه نامه و دسترالعمل های لازمه و اجرایی طرح است علاوه بر تکمیل احتیاج است که در بدنه اجرایی طرح جریان پیدا کند. این ادبیات نظری است که می تواند ما را به آن افقی که در اهداف اشاره نمودیم، نزدیک کند.

صالحی اضافه کرد: نکته دوم، دبیرخانه این شبکه است. برداشت من این است که تفاوت قابل توجهی میان کار این دبیرخانه با دیگر دبیرخانه ها وجود دارد. در بعضی از جشنواره ها این گونه است که کار دبیرخانه به اعتبار اینکه برگزیدگان تعیین می گردد، تمام می گردد؛ اما دبیرخانه این کار، باید نقش پشتیبان و راهنمایی نماینده داشته باشد، به ویژه به اعتبار نخستین دوره ای که برگزار شده اهمیت دارد که چنین تدارکی را در ماه های انتهای دولت برای دبیرخانه ببینیم که بتواند به نحوی این 60 شهر را به یکدیگر متصل کند.

وی ادامه داد: نکته سوم اینکه شهرهایی که برگزیده شده و یا در سال های آینده اضافه می گردد، موضوع شهرهای خلاق را به عنوان یک موضوع فعالیتی جدی و کاری خود حساب نمایند، این طرح صرفا برگزیده شدن نیست؛ بلکه میدان پیداکردن و مجال آفریدن برای یک افق تازه در شهر است. این تبعا افقی را می طلبد که مدیران اداره کل امور استان ها با این نگاه با دبیرخانه هکاری داشته باشند که این چطور می گردد تا این نشان را به نشانی برای زندگی تبدیل کرد نه یک نشان تاریخی.

صالحی در انتها سخنانش با اشاره به اینکه شیوه نامه طرح باید هرچه زودتر به نقطه اجرایی برسد، بیان کرد: با انجام این کار دبیرخانه هر شبکه تعیینا می تواند در همین ماه های کار خود را شروع کند تا بتوانیم ارتباطات روشنی را بین شهرهای هر شبکه داشته باشیم؛ چراکه یکی از اهداف این شبکه یابی این بود که ظرفیت های جنبی شهرها را به خدمت یکدیگر بگیریم. شکل گیری دبیرخانه در هر شبکه اهمیت بسزایی در این ماه های انتهای دارد که باید مورد توجه قرار بگیرد.

balio.ir: بالیو | مجله اخبار صنعت گردشگری

baliro.ir: تور بالی ارزان قیمت | تور اندونزی ، تور نوروز، بهار، تابستان، پاییز، زمستان بالی اندونزی

baham1.ir: مجله باهام | مجله تفریحی و سرگرمی دورهمی، با هم شاد باشیم

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 5 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 5 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 141922

به "فرهنگ و هنر در شاخصه های شهر خلاق فرهنگ و هنر صندلی اساسی و مهم دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فرهنگ و هنر در شاخصه های شهر خلاق فرهنگ و هنر صندلی اساسی و مهم دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید