خبرنگاران گیلان در زمره مناطق پر خطر لرزه خیزی، سیل و زمین لغزش قرار گرفته است

به گزارش مجله سرگرمی، رشت - خبرنگاران- استاد پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله با تاکید بر لزوم آنالیز گسل های غیر فعال گیلان گفت: گیلان در زمره مناطق پر خطر از دیدگاه لرزه خیزی، سیل و زمین لغزش قرار گرفته است.

خبرنگاران گیلان در زمره مناطق پر خطر لرزه خیزی، سیل و زمین لغزش قرار گرفته است

مهدی زارع روز پنجشنبه در چهل وهفتمین نشست تخصصی توسعه با موضوع توسعه پایدار و مخاطرات طبیعی به مناسبت سالروز زلزله سال 69 رودبار و منجیل در سالن اجتماعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان گیلان گفت: بلایای طبیعی همیشه بخشی از تاریخ حیات انسان بوده اند که از جمله می توان به زمین لرزه، آتش سوزی جنگل، فوران آتشفشان، سونامی، سیلاب، گردباد و خشکسالی اشاره نمود، اما بحران زمانی اتفاق می افتد که بلای طبیعی از حد توان ما برای مواجهه با آن خارج شود.

وی 90 درصد سوانح طبیعی را دارای منشا اقلیمی عنوان و افزود: زلزله منشا اقلیمی ندارد، اما پدیده های اقلیمی بر وقوع زمین لرزه تاثیرگذار است. زلزله ها 10 درصد سوانح طبیعی جهان را تشکیل می دهند و همچنان بیشترین تلفات انسانی را ایجاد می نمایند.

وی با بیان اینکه سیل آسیب زاترین سانحه طبیعی برای ایران است، متذکر شد: سیل بیشترین خسارات را به زیرساخت های کشور و زندگی مردم وارد نموده است، اما با توجه به موقعیت جغرافیایی، اقلیمی و زمین ساختی ایران سوانح اقلیمی، خطرات ناشی از بعضی فرایندهای زمین شناسی و زمین ساختی و خطرات زیست محیطی بیشترین گستردگی را دارد.

زارع، گسل آستارا، گسل لاهیجان، گسل خزر، گسل رودبار، گسل منجیل و گسل کلیشوم را از جمله گسل های مهم گیلان دانست و افزود: گسل لاهیجان جزو گسل های فعال منطقه است و شهر لاهیجان در انتهای این گسل قرار گرفته است.

وی ادامه داد: البته لاهیجان محل تلاقی دو گسل نیز می باشد که بی تردید فعالیت گسل لاهیجان بر رشت نیز اثرگذار خواهد بود.

وی با تاکید بر لزوم آنالیز گسل های غیر فعال گیلان، گفت: گیلان در زمره مناطق پر خطر از دیدگاه لرزه خیزی، سیل و زمین لغزش قرار گرفته است. سابقه سیل اب در گیلان وجود دارد، اما خوشبختانه در معرض آسیب سیل 98 قرار نگرفت.

استاد پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله با بیان اینکه زلزله ها موجب به هم ریختن وضع منطقه می شوند، توضیح داد: آزادراه قزوین - رشت و راه آهن گیلان از منجیل و رودبار عبور می نماید که از محدوده های گسله و لغزش است لذا برای منطقه رودبار مانیتور کردن را پیشنهاد می کنم که در راستای توسعه پایدار است.

زارع در بخش دیگری از سخنانش به زلزله 31 خردادماه سال 69 در گیلان اشاره و بیان نمود: این زمین لرزه از حیث تاریخی و علمی بسیار حائز اهمیت است و طی 29 سال گذشته تغییرات بسیار زیادی در استان گیلان رخ داده و بناهای زیادی احداث شده است لذا نیازمند یادآوری زلزله منجیل و تاثیر آن بر مردم هستیم.

وی با اشاره به پیوند توسعه پایدار و مخاطرات طبیعی افزود: توسعه ای که مطالبه و اجرا می کنیم باید پایدار باشد؛ نه اینکه به ناپایداری شرایط بیانجامد.

زارع کانون زلزله سال 69 را محل تلاقی دو ساختار زمین شناسی مهم دانست و توضیح داد: فعالیت گسل رودبار موجب از بین رفتن تمدن مارلیک شد و بعد از سه هزار سال در سال 1990 تکرار شد.

وی با اشاره به پراکنش لرزه خیری گیلان تا قبل از سال 1990، یادآور شد: طی 120 سال گذشته بخش میانی گسل آستارا از جنوب تا قبل از تالش، منطقه انتهایی گسل آستارا که مرز کوه و دشت را معین می نماید و بخش غربی رشت زلزله خیزی دستگاهی را نشان نداده است و لذا باید دقت بیشتری نسبت به این مناطق داشته باشیم.

وی با اشاره به جمعیت حدود دو نیم میلیون نفری گیلان توضیح داد: 750 هزار نفر از جمعیت گیلان در شهرستان رشت مستقر هستند که این جمعیت در طول روز به یک میلیون نفر هم می رسد.

وی ادامه داد: آبادی های گیلان نیز دارای جمعیت 500 تا یک هزار نفر است که به ویژگی های اقلیمی استان برمی شود.

زارع با بیان اینکه شهرستان رودبار 91 هزار نفر جمعیت در سال 69 داشت، گفت: از این جمعیت 35 هزار نفر در سه شهر رودبار، منجیل و لوشان و بقیه در روستاها ساکن بودند و در حالی که تلفات ناشی از زلزله سال 69 رودبار و منجیل 35 هزار نفر اعلام شده است، اما تعداد شناسنامه های باطل شده و تلفات شمارش شده به 15 هزار و 800 نفر می رسد.

وی از کاهش جمعیت شهرستان رودبار نسبت به 29 سال گذشته اطلاع داد و افزود: بر اساس نتایج حاصل از سرشماری سال 95 جمعیت رودبار 60 هزار نفر شمارش شده که باید طی مدت مذکور به یکصد هزار نفر می رسید؛ نه اینکه کسری 30 درصدی جمعیت داشته باشیم.

استاد پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله مهاجرت به شهرهای بزرگ به ویژه رشت را یکی از علل کاهش جمعیت شهرستان رودبار دانست و توضیح داد: اگر زلزله سال 69 هم اکنون تکرار شود، به خاطر جمعیت کم و توسعه شهر و افزایش تاب آوری خسارات و تلفات کمتری را مشاهده خواهیم کرد.

زارع، توزیع جمعیت در آبادی های گیلان را مناسب دانست و گفت: توزیع جمعیت به صورت کلونی های کوچک، اما فراوان در شرایط بحرانی به نفع ماست.

وی با بیان اینکه اسم زلزله بر اساس اسم محل دارای بیشترین خسارت و تلفات انتخاب می شود اظهار کرد: در زلزله سال 31 خردادماه سال 69 منجیل در نزدیکی کانون زلزله قرار داشت و ویران شد لذا زلزله منجیل نام می گیرد.

وی با اشاره به نزدیکی سه کانون زلزله منجیل، زلزله بوئین زهرا و زلزله چنگوره آوج با گسل البرز، ادامه داد: کانون زلزله منجیل مهمترین تلاقی ساختاری در جنوب غربی کاسپین است و گسلش، گسیختگی و زمین لغزش نیز در غرب محور سد سپیدرود رخ داد.

زارع، سد سپیدرود را مهمترین سازه سدی در تاریخ سدهای جهان دانست که به کانون زمین لرزه ای با این بزرگی نزدیک بوده و عملکرد خوبی داشته و گفت: سد سپیدرود در جریان زلزله سال 69 ترک خورد که این ترکها در عملیات بازسازی سد رفع شد.

وی ویرایش آیین نامه های استاندارد زلزله ای مانند آیین نامه 2800 و تشکیل سازمان مدیریت بحران کشور را از اقداماتی دانست که به دنبال زلزله منجیل صورت گرفت و افزود: سوانح طبیعی حوادثی طبیعی هستند که نتایج تاسف باری برای موجودات زنده به وجود می آوردند و باعث ایجاد خسارت های اقتصادی و جانی زیادی برای انسان می شوند.

زارع استفاده از انرژی های پاک و تجدیدشونده را یکی از مولفه های توسعه پایدار دانست و بیان نمود: باید در همه مناطق از پتانسیل های موجود استفاده کنیم و گیلان ظرفیت خوبی در بخش انرژی باد، زمین گرمایی و آب دارد.

34 دقیقه بامداد 31 خرداد ماه سال 1369 زمین لرزه ای به بزرگی 7.4 ریشتر شهرهای رودبار و منجیل در استان گیلان و طارم در استان زنجان را لرزاند. بدنبال این زلزله سه شهر منجیل، رودبار و لوشان و روستاهای پیرامون و شمال غرب زنجان در ناحیه طارم علیا، تقریباً به طور کامل ویران و یا به شدت تخریب شدند. البته آسیب ها تنها محدود به این شهرها نبود بلکه حتی در شهر رشت نیز بعضی ساختمان های نوساز را با خاک یکسان کرد. در اثر این زمین لرزه بیش از 35 هزار نفر از هموطنانمان جان خود را از دست دادند و هزاران نفر نیز بدنبال وقوع این زلزله آسیب های جسمی و روحی دیدند و بیش از 200 هزار واحد مسکونی تخریب و 500 هزار نفر بی خانمان شدند.

در اثر رخداد این زمین لرزه، آسیب های جدی به سد سفیدرود، نیروگاه لوشان، پل ها، جاده ها، بیمارستان ها، سازه های عمومی و مسکونی وارد شد.

7296 / 6030

namasho.com: نماشو: آگهی رایگان، رپورتاژ خبری، طراحی سایت، سئو و بهینه سازی وبسایت

cruisero.ir: کشتی کروز: سفری لوکس و در عین حال مقرون به صرفه به اقیانوس ها

منبع: ایرنا
انتشار: 17 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 17 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 28645

به "خبرنگاران گیلان در زمره مناطق پر خطر لرزه خیزی، سیل و زمین لغزش قرار گرفته است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران گیلان در زمره مناطق پر خطر لرزه خیزی، سیل و زمین لغزش قرار گرفته است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید