افتتاح 83پروژه دهه فجر در مهریز، قلعه های تاریخی مهریز مرمت می گردد

به گزارش مجله سرگرمی، به گزارش خبرنگاران، سیدمحمد رستگاری امروز در نشستی خبری به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در استانداری یزد با ارائه گزارشی از وضعیت شهرستان مهریز و نقش این شهرستان در دوران های مختلف گفت: این شهرستان 313 شهید تقدیم انقلاب اسلامی نموده و مردم آن نقش مؤثری در توسعه بخش های مختلف از جمله کشاورزی، معدن، ورزش، صنعتی، زیرساخت ها و ... داشته اند.

افتتاح 83پروژه دهه فجر در مهریز، قلعه های تاریخی مهریز مرمت می گردد

وی با بیان اینکه در حال حاضر 100 روستای شهرستان مهریز دارای سکنه است، مطرح نمود: خشکسالی اثر منفی بسیار زیادی بر روستاها گذاشته و بسیاری از کشاورزان مجبور به مهاجرت شده اند اما در عین حال هنوز هم مهریز در بحث دامپروری صندلی ویژه ای در سطح استان دارد.

رستگاری گفت: در حال حاضر در مهریز سالانه 12 هزار تن تخم مرغ، روزانه 188 تن شیر و سایر فرآورده های دامی فراوری می گردد همچنین این شهرستان رتبه دوم در فراوری مرغ گوشتی، رتبه اول در فراوری گوشت قرمز و صندلی ویژه ای در زمینه پرورش آهو دارد.

مهریز تامین کننده نهال پسته سراسر کشور

فرماندار مهریز همچنین یادآور شد: مهریز در زمینه فراوری نهال پسته نیز در کشور حرف برای گفتن دارد به نحوی که سالانه 10 میلیون نهال پسته در این شهرستان فراوری و به سراسر کشور صادر می گردد.

رستگاری مطرح نمود: در فراوری محصولات گلخانه ای نیز صندلی خوبی در شهرستان داریم به نحوی که در حال حاضر 75 هکتار از اراضی مهریز زیر کشت گلخانه ای است و در چند سال اخیر به سمت کشت های کم آبخواه نظیر زعفران رفته ایم ضمن اینکه گلخانه های نوین در بعضی دهستان های مهریز فعال شده است.

وی با اشاره به صندلی مهریز در زمینه معدن بیان نمود: در حال حاضر بزرگترین معدن سرب و روی خاورمیانه در مهدی آباد مهریز واقع شده و 450 نفر در این معدن مشغول به کار شده اند و قرار است فاز اول این معدن در سال 98 بهره برداری گردد.

همه روستاهای بالای 10 خانوار یزد از نعمت گاز بهره مند هستند

رستگاری همچنین از فعالیت تنها واحد سیمان استان یزد در مهریز اطلاع داد و اضافه نمود: مهریز بعد از پیروزی انقلاب میزبان سرمایه گذاران بسیاری در حوزه صنعتی بوده است.

وی در خصوص تحولات زیرساختی در شهرستان مهریز طی چهار دهه گذشته نیز بیان نمود: برق رسانی به همه روستاهای بالای 10 خانوار اجرا شده و همه روستاهای شهرستان از نعمت گاز برخوردار شده اند.

فرماندار مهریز ادامه داد: در گذشته مجموع راه های شهرستان مهریز 80 کیلومتر بود اما اکنون 460 کیلومتر راه در سطح شهرستان احداث شده است.

وی همچنین از احداث بزرگترین پروژه گازرسانی در دهستان میانکوه مهریز اطلاع داد و بیان نمود: در حال حاضر تقریبا تمام مناطق مهریز از نعمت گاز بهره مند شده اند.

60 درخواست راه اندازی بوم گردی در مهریز در دست آنالیز

رستگاری در خصوص میراث فرهنگی و گردشگری مهریز نیز بیان نمود: در این شهرستان 500 اثر تاریخی و طبیعی شناسایی شده و دو اثر مهم از جمله باغ پهلوان پور مهریز ثبت جهانی شده و دو قلعه سریزد و زین الدین نیز جایزه سال یونسکو را دریافت نموده اند.

وی از فعالیت واحدهای بومگردی در سطح شهرستان مهریز اطلاع داد و اضافه نمود: در حال حاضر 11 واحد در سطح شهرستان راه اندازی شده و 60 مورد درخواست واحد بومگردی نیز داریم که در حال آنالیز است.

کار بازسازی قلعه های تاریخی مهریز شروع شد

فرماندار مهریز از وجود 40 قلعه در سطح این شهرستان اطلاع داد و یادآور شد: کار بازسازی در بعضی از آنها از جمله قلعه مهرپادین اجرا شده و به زودی از آنها در راستای توسعه گردشگری استفاده خواهد شد.

رستگاری در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه مهریز قبل از انقلاب فاقد مراکز آموزش عالی بود، اضافه نمود: اکنون سه مرکز دانشگاهی در این شهرستان فعال هستند و خیران هم در آموزش و پرورش و هم آموزش عالی مشارکت جدی دارند.

وی با مقایسه وضعیت بهداشت و درمان در دوران قبل و بعد از پیروزی انقلاب نیز گفت: در گذشته حتی یک خانه بهداشت در این شهرستان نداشتیم اما اکنون خانه های بهداشت در تمام روستاهای این شهرستان راه اندازی شده و علاوه بر آن یک بیمارستان در مهریز فعال است که از نقاط قوت این شهرستان به شمار می رود.

افتتاح فاز اول بندر خشک پیشگامان

رستگاری در خصوص پروژه های دهه فجر نیز بیان نمود: نزدیک به 83 پروژه در بخش عمران، فرهنگی ورزشی، کشاورزی پیش بینی شده که مجموع اعتبار این پروژه ها 252 میلیارد تومان است و 216 میلیارد تومان آن توسط بخش خصوصی و 2 میلیارد تومان نیز توسط خیران تامین شده است.

وی از شاخص ترین این پروژه ها به افتتاح فاز اول بندرخشک پیشگامان، کارخانه آجرنسوز، سه واحد اقامتی گردشگری، مدرسه انقلاب اسلامی گردکوه، مدرسه مسکن مهر، گلخانه بهشت ارنان و ... اشاره نمود.

به گزارش خبرنگاران، شهرستان مهریز با 51 هزار نفر جمعیت در فاصله 30 کیلومتری از مرکز استان یزد واقع شده است.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 24 مرداد 1400 بروزرسانی: 24 مرداد 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 11218

به "افتتاح 83پروژه دهه فجر در مهریز، قلعه های تاریخی مهریز مرمت می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افتتاح 83پروژه دهه فجر در مهریز، قلعه های تاریخی مهریز مرمت می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید