موافقت مجلس انگلیس با طرح سه مرحله ای ترزا می درباره برگزیت

به گزارش مجله سرگرمی، مجلس انگلیس شب گذشته بالاخره برای اولین بار با طرح 3 مرحله ای نخست وزیر این کشور که می تواند به تعویق تاریخ برگزیت منجر گردد موافقت کرد.

موافقت مجلس انگلیس با طرح سه مرحله ای ترزا می درباره برگزیت

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران به نقل از روزنامه تاگس اشپیگل، مجلس بریتانیا روز گذشته با استراتژی جدید برگزیت ترزامی، نخست وزیر انگلیس که می تواند منجر به تعویق تاریخ برگزیت گردد موافقت کردند.

به این ترتیب با نزدیک شدن زمان خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا (29 مارس) کوشش های دیپلماتیک برای یافتن راه حلی مناسب برای این مشکل هم در بریتانیا و هم در اتحادیه اروپا افزایش یافته است.

روز چهارشنبه مجلس بریتانیا به برنامه سه مرحله ای ترزا می، نخست وزیر این کشور رای مثبت داد. این برنامه سه مرحله ای زمینه های به تعویق انداختن مهلت خروج از اتحادیه اروپا را فراهم می نماید. این طرح ترزا می با 502 رای موافق در برابر 20 رای مخالف در مجلس انگلیس پذیرفته شد.

ترزا می، هم با توجه به شرایط آشفته برگزیت برای اولین بار درباره تعویق تاریخ برگزیت به مدت 3 ماه اعلام آمادگی کرد.

کشورهای عضو اتحادیه اروپا نیز منتظر تصمیم نهایی مجلس بریتانیا هستند. لازم به ذکر است که مجلس بریتانیا در خصوص وضعیت حقوقی و از جمله حق اقامت و کار شهروندان اروپایی شاغل در بریتانیا نیز به توافق رسیده است.

بر اساس این توافق، حتی اگر بریتانیا بدون کسب توافق از اتحادیه اروپا خارج گردد، اقامت و حق کار این افراد به مخاطره نخواهد افتاد.

برنامه ترزا می شامل سه مرحله می گردد. مرحله نخست تا روز 12 مارس امسال ادامه دارد. بر این اساس، اگر نخست وزیر بریتانیا تا این تاریخ پیروز به کسب اکثریت رای نمایندگان در خصوص قرارداد خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا نگردد، مرحله دوم روز 13 مارس شروع می گردد.

در مرحله دوم نمایندگان مجلس انگلیس بر سر خروج بدون توافق از اتحادیه اروپا رای گیری می نمایند. اگر اکثریت نمایندگان مخالف خروج بدون توافق کشورشان باشند، آنگاه مرحله سوم از روز 14 مارس شروع می گردد.

در مرحله سوم، نمایندگان درباره به تعویق انداختن مهلت خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا رای گیری خواهند کرد.

ترزا می قبل از رای گیری نمایندگان مجلس گفت که هدف دولت مانند قبل این است که تغییرات قانونی لازم را به دست آورد تا به این ترتیب مجلس نمایندگان مجددا بتواند درباره توافق برگزیت با اتحادیه اروپا رای گیری نمایند و ما در 29 ماه مارس با یک توافق از این اتحادیه خارج شویم.

ناظران با توجه به حجم مسائل مبهم در مذاکرات برگزیت و از جمله موضوع جمهوری ایرلند و مرز مشترک بریتانیا با اتحادیه اروپا بر این باورند که کار به مرحله سوم، یعنی رای گیری بر سر تمدید مهلت خروج خواهد کشید.

امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه و آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان از هم اکنون از آمادگی اتحادیه اروپا برای پذیرش تمدید مهلت خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا سخن گفته اند. رهبران دو کشور آلمان و فرانسه تاکید نموده اند که هرگاه مجلس انگلیس درخواست تمدید مهلت بکند، اتحادیه اروپا حاضر به پذیرش آن خواهد بود.

این در حالی است که میشل بارنیر، مسئول پیشبرد مذاکرات مربوط به برگزیت اتحادیه اروپا هنوز به کسب توافق با انگلیس ظرف هفته های آینده امیدوار است.

پشتیبانی اکثریت نمایندگان بریتانیا از برنامه سه مرحله ای ترزا می، موقعیت جرمی کوربین، رهبر حزب کارگر بریتانیا در مجلس را تضعیف نموده است. او از سیاست خروج نرم بریتانیا از اتحادیه اروپا دفاع می نماید. اکنون به نظر می رسد که کوربین کوشش خود را بر برگزاری یک همه پرسی جدید درباره برگزیت متمرکز کند.

اخیرا روزنامه گاردین گزارش داده است که اتحادیه اروپا در نظر دارد برگزیت را برای مدت دو سال به تعویق بیاندازد. این خبر را روزنامه گاردین با استناد به اظهارات دیپلمات های اتحادیه اروپا منتشر نموده است.

بر این اساس اتحادیه اروپا این مسئله را مورد ارزیابی قرار می دهد که آیا به جای مرحله گذار 21 ماهه برنامه ریزی شده برای انگلیس تعویق تاریخ برگزیت تا سال 2021 امکان پذیر است. همچنین رئیس شورای اروپایی و دبیر کل کمیسیون اروپایی هم باید از این تصمیم حمایت نموده باشند.

دیپلمات های اتحادیه اروپا در هفته های اخیر بارها اعلام نموده اند که آن ها با تعویق تاریخ برگزیت موافقت خواهند کرد اگر انگلیس خواهان آن باشد و آمادگی خود برای تغییر در برنامه های برگزیت را نشان دهد. بدون چنین درخواستی از طرف لندن اتحادیه اروپا عملا در این راستا ناتوان است.

cruisero.ir: کشتی کروز: سفری لوکس و در عین حال مقرون به صرفه به اقیانوس ها

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 17 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 17 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 13911

به "موافقت مجلس انگلیس با طرح سه مرحله ای ترزا می درباره برگزیت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "موافقت مجلس انگلیس با طرح سه مرحله ای ترزا می درباره برگزیت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید