6 چالش پیش روی گوشی های تاشو

به گزارش مجله سرگرمی، پس از سال ها انتشار گزارش های مختلف و حدس های متعدد، در سال 2019 شرکت های زیادی از نخستین گوشی های تاشو خود رونمایی خواهند کرد. اما این گجت ها در ابتدا با مسائل زیادی دست وپنجه نرم می نمایند و تا برطرف این مسائل، باید این گجت ها را به عنوان مدل های اولیه گجت های هیجان انگیز و نوآورانه و نه گجت های مصرفی در نظر بگیریم.

6 چالش پیش روی گوشی های تاشو

چند روز قبل، سامسونگ از نخستین گوشی تاشو خود تحت عنوان گلکسی فولد رونمایی کرد که برای خریدن آن با مبلغ حدود 2000 دلار پرداخته گردد. این گجت تاشو می تواند به عنوان گوشی یا تبلت مورد استفاده قرار بگیرد و توانسته نظر افراد زیادی را جلب کند.

اما حالا که از معرفی این گجت اندکی فاصله گرفته ایم، باید به نمایشگاه MWC 2019 اشاره کنیم که چند شرکت مانند هواوی قصد دارند نخستین گوشی های تاشو خود را معرفی نمایند. با وجود اینکه شرکت های زیادی به این تکنولوژی علاقه نشان داده اند، اما باید بگوییم که تکنولوژی موردنظر هنوز آمادگی عرضه گسترده به بازار را ندارد.

اگرچه گلکسی فولد سامسونگ حدود دو ماه دیگر روانه بازار می گردد، اما در مراسم معرفی آن، سامسونگ این گوشی را در اختیار خبرنگاران قرار نداد که موضوع نگران نماینده ای محسوب می گردد. در حقیقت، گوشی های تاشو از لحاظ ظاهری، بسیار جذاب هستند و صحبت کردن در خصوص آن ها، بسیار هیجان انگیزتر از صحبت کردن در خصوص گوشی های تکراری است. اما این گجت ها، برای اینکه بتوانند به عنوان گجت های مصرفی در نظر گرفته شوند، باید بر چالش های زیادی غلبه نمایند، چالش هایی که ظاهراً سامسونگ هم هنوز نتوانسته راهکاری برای آن ها پیدا کند.

چین خوردگی

یکی از مهم ترین مسائل گوشی های تاشو، بحث چین خوردگی در وسط نمایشگر است. از دور، این مشکل گلکسی فولد چندان دیده نمی گردد اما از نزدیک، قطعاً چنین چیزی را مشاهده خواهید کرد. حل این مشکل گوشی های تاشو چندان ساده نیست و ظاهراً به این زودی ها، شرکت های تکنولوژی نمی توانند آن را برطرف نمایند. این چین خوردگی به کاربران موردنظر این نکته را یادآوری می نماید که در نهایت در حال استفاده از یک مدل اولیه هستند.

دوام

یکی دیگر از موارد بسیار حائز اهمیت در رابطه با گوشی های تاشو، بحث دوام آن ها است. خوشبختانه گلکسی فولد از لولای جذابی بهره می برد و طبق اعلام این شرکت، تا صدها هزار بار وظیفه خود را به خوبی انجام می دهد. اما آیا چنین آماری صحت دارد و کاربران برای استفاده طولانی مدت از چنین گجت هایی با مسئله ای روبرو نخواهند شد؟ وجود یک پیکسل سوخته در گوشی هزار دلاری به اندازه کافی بد است، اما اگر پیکسل های مربوط به ناحیه میانی آغاز به سوختن نمایند چه اتفاقی می افتد؟ آیا شرکت های سازنده می توانند دوام پیکسل های مربوط به این ناحیه را برای چند سال استفاده تضمین نمایند؟ همچنین کاربران چنین گجت های گران قیمتی مطمئناً می خواهند با خیال راحت از آن ها استفاده نمایند و به همین دلیل، آیا امکان بهره گیری از کیس محافظ برای آن ها وجود دارد؟

نرم افزار

بهینه بودن نرم افزار برای گوشی های تاشو اهمیت بسیار زیادی دارد و همین موضوع می تواند تأثیر زیادی در کیفیت تجربه کاربری داشته باشد. اگرچه گوگل اعلام نموده که اندروید از گوشی های تاشو پشتیبانی می نماید، اما چندان نباید روی وعده گوگل حساب باز کنیم. با توجه به شکست تبلت های اندرویدی، می توانیم بگوییم که پشتیبانی توسعه دهندگان ثالث نقش مهمی در پیروزیت گجت های نوآورانه ایفا می نماید.

ترغیب توسعه دهندگان برای پشتیبانی از گوشی های تاشو چالش بسیار سختی به حساب می آید. زیرا توسعه دهندگان اپلیکیشن های اندروید که باید این موارد را برای اندازه های مختلف نمایشگرها و نسبت های تصویر گوناگونی بهینه سازی نمایند، علاوه بر این کارها، باید با چالش بهینه سازی برای انواع و اقسام گوشی های تاشو هم روبرو شوند؟ چنین کاری اصلاً ساده نخواهد بود.

حداقل در خصوص گوشی های معمولی، پرکاربردترین نسبت های تصویر معین شده است. اما در رابطه با گوشی های تاشو چنین توافقی دیده نمی گردد. به عنوان مثال، گلکسی فولد از دو نمایشگر با نسبت تصویر 21:9 و 4.2:3 بهره می برد. هیچ کدام از این نسبت ها همه گیر محسوب نمی شوند. در رابطه با نسبت تصویر گوشی های تاشو هواوی و شیائومی هم هنوز نمی توانیم با قاطعیت اظهارنظر کنیم.

چه تعداد از توسعه دهندگان، اپلیکیشن های خود را برای تبلت ها به روزرسانی می نمایند؟ به عنوان مثال می توانیم به اینستاگرام اشاره کنیم که بعد از 9 سال، نسخه مختص آیپد یا تبلت های اندرویدی را عرضه ننموده است. آیا واقعاً شرکت های سازنده گوشی های تاشو فکر می نمایند که جذابیت این گجت ها باعث می گردد حجم عظیمی از توسعه دهندگان به بهینه سازی اپلیکیشن های خود برای این نوع گجت ها روی می آورند؟

عمر باتری

بالاخره پس از سال ها کوشش، حالا عمر باتری بعضی از گوشی های هوشمند به دو روز می رسد. در چنین وضعیتی که این موضوع در حال تبدیل شدن به یک استاندارد است، باتری 4380 میلی آمپر ساعتی گلکسی فولد تا چند ساعت می تواند انرژی نمایشگر انعطاف پذیر خود را تأمین کند؟ اگرچه باتری 4380 میلی آمپر ساعتی برای یک گوشی نرمال، باتری بسیار بزرگی محسوب می گردد، اما برای نمایشگر 7.3 اینچی عملکرد قابل توجهی نخواهد داشت. برای مقایسه، می توانیم به تبلت گلکسی تب S5e سامسونگ اشاره کنیم که از نمایشگر 10.5 اینچی بهره می برد و دارای باتری 7040 میلی آمپر ساعتی است. حتی مدل 5G گلکسی اس 10 که مجهز به نمایشگر 6.7 اینچی است، از باتری 4500 میلی آمپر ساعتی بهره می برد.

در نهایت حرف ما این است که گوشی های تاشو ابتدایی، مشکل عمر باتری خواهند داشت. همچنین باز کردن و بستن نمایشگر هم می تواند روند مصرف انرژی را تسریع کند. در نهایت باید ببینیم که سازندگان برای این مشکل چه راهکاری ارائه می نمایند و فقط امیدواریم راهکار آن ها، شامل استفاده از باتری های معمولی بزرگ تر و در نتیجه ضخیم تر شدن این گجت ها نباشد.

ضخامت

سامسونگ در خصوص ضخامت این گوشی عددی ارائه نداده ولی فقط کافی است به یکی از تصاویر یا ویدیوهای مربوط به این گوشی نگاه کنید تا متوجه ضخامت زیاد آن شوید. اگر یک گوشی ضخیم از باتری بسیار بزرگی بهره ببرد که مثلاً عمر باتری چند روزه به ارمغان بیاورد، می توان با این ضعف کنار آمد. اما در غیر این صورت، چرا کاربری باید چنین گوشی ضخیمی را در جیب خود قرار دهد؟ به همین خاطر گوشی های تاشو در ادامه برای اینکه بتوانند به گجت های مناسبی بدل شوند، باید از ضخامت آن ها تا حد زیادی کاسته گردد.

قیمت

گلکسی فولد قرار است با قیمت 1980 دلاری روانه بازار گردد. البته می دانیم که چنین گجتی بسیار نوآورانه است و قیمت بسیار بالای آن در ابتدای راه، چندان عجیب به حساب نمی آید. اما از آنجایی که قیمت پرچم داران معمولی هم روزبه روز بیشتر می گردد، پس احتمالاً قیمت این گوشی هم تا آینده نزدیک چندان کاهش نمی یابد. در همین رابطه باید شرکت های چینی که قصد دارند نخستین گوشی تاشو خود را عرضه نمایند هم اشاره کنیم. اگرچه این شرکت ها معمولاً برای قیمت گذاری بیشتر گوشی های خود، نسبت به اپل و سامسونگ قیمت پایین تری در نظر می گیرند، اما این شرکت ها هم از عرضه گجت های لوکس گران قیمت ابایی ندارند.

سامسونگ از گلکسی فولد به عنوان یک گجت لوکس یاد می نماید که برای کاربران خاصی طراحی شده است. اما اگر شرکت ها می خواهند این تکنولوژی را همه گیر نمایند، باید قیمت آن ها را تا حد زیادی پایین بیاورند وگرنه نمی توان آن را برای عموم کاربران عرضه کرد.

احتمال نمایش پیشرفت قابل توجه در نمایشگاه MWC 2019

باید بگوییم که اگرچه سامسونگ نتوانسته این مسائل را حل و فصل کند، اما شاید دیگر شرکت ها پیروز به غلبه بر این چالش ها شده باشند. در نمایشگاه MWC 2019، هواوی میخواهد از نخستین گوشی تاشو خود رونمایی کند و شاید چند شرکت دیگر هم چنین کاری را انجام دهند. آیا این شرکت ها می توانند چالش هایی که سامسونگ از پس برطرف آن برنیامده، برطرف نمایند؟

امیدواریم در نمایشگاه MWC سال جاری شاهد گوشی های تاشو جذاب و فاقد مسائل متعدد باشیم. اما باید اذعان کنیم که برای تحقق چنین آرزویی خیلی زود است و احتمالاً در این نمایشگاه هم شاهد گوشی های تاشویی خواهیم بود که شباهت زیادی به مدل های اولیه دارند. در نهایت باید ابراز امیدواری کنیم که این تکنولوژی جذاب یک تب زودگذر نباشد و شرکت ها به توسعه و بهبود آن ادامه دهند.

گلکسی فولد سامسونگ؛ گجتی کاربردی یا صرفا پر زرق وبرق؟

منبع: Mashable

cruisero.ir: کشتی کروز: سفری لوکس و در عین حال مقرون به صرفه به اقیانوس ها

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 17 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 17 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 13454

به "6 چالش پیش روی گوشی های تاشو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "6 چالش پیش روی گوشی های تاشو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید