5 ترفند سریع برای بهبود سرعت وای فای خانگی

به گزارش مجله سرگرمی، این روزهای کرونایی، وای فای در کانون توجه خانه ها و خانواده ها است.

5 ترفند سریع برای بهبود سرعت وای فای خانگی

احتمالا، اعضای یک خانواده بیشتر از هر زمان دیگری نگران سرعت وای فای هستند. دانش آموزان و دانش جویان خانواده باید پای کلاس های مجازی و آموزش های راه دور بنشینند؛ پدر یا مادر یا هر دو باید از راه دور کارهای خود را سروسامان دهند و احتمالا افراد دیگری هستند که اینترنت تنها سرگرمی آن ها است برای بازی و فیلم و چت و وبگردی.

همه اعضای خانواده 24 ساعت در خانه هستند و دستگاه های آن ها به اینترنت وصل است. شاید هیچ زمان و دوره ای دیگری مانند این روزهای قرنطینه به خاطر ویروس کرونا، فشار و ترافیک روی مودم روتر یا روتر بی سیم خانه نبوده و سرعت اینترنت و وای فای بسیار کندتر از گذشته است.

احتمالا توصیه های زیادی برای افزایش سرعت وای فای شنیدید یا در سایت ها و رسانه ها خواندید. در همان اوایل شیوع ویروس کرونا، روی سایت شبکه چی ترفندهایی برای افزایش سرعت وای فای در هنگام استفاده همه خانواده منتشر کردیم.

اما 5 ترفند ساده و سریع زیر را هم برای بهتر شدن سرعت وای فای مدنظر داشته باشید:

دستگاه های اصلی را روی باند 5 گیگاهرتز قرار دهید

اگر مودم روتر یا روتر بی سیم شما از دو باند رادیویی 2.4 و 5 گیگاهرتز پشتیبانی می نماید؛ حتما هر دو باند رادیویی را راه اندازی کنید. مثلا یک وای فای می تواند نامش MyHomeWiFi باشد که روی فرکانس 2.4 گیگاهرتز است و وای فای بعدی به نام MyHomeWiFi5GHz روی باند 5 گیگاهرتز راه اندازی گردد.

بعضی روترها به طور اتوماتیک دستگاه های مختلف را روی دو باند تقسیم می نمایند ولی شما به طور دستی لپ تاپ و کامپیوتر را روی باند 5 گیگاهرتز قرار دهید.

باند 5 گیگاهرتز سریع تر، خلوت هر، پهنای باند بیشتر، امن تر و مطمئن تر است. باند 2.4 گیگاهرتز اشباع شده است و هزاران دستگاه گوناگون روی آن کار می نمایند. اگر یک بار از باند رادیویی 5 گیگاهرتز بهره ببرید؛ دیگر هرگز آن را رها نمی کنید و متوجه تفاوت سرعت آن با باید 2.4 گیگاهرتز می شوید.

در مطلب 5 دلیل برای خداحافظی با فرکانس 2.4 گیگاهرتز به طور کامل درباره این ترفند بهبود و افزایش سرعت وای فای صحبت کردم.

سراغ تنظیمات QoS بروید

روش بعدی برای اولویت دهی به دستگاه های اصلی و مهم خانه در اتصال به وای فای، تنظیمات Quality of Service روتر یا مودم روتر هستند. این تنظیمات بعضی اوقات در منوی روتر به نام QoS یا Prioritization و نظایر این ها آورده شده اند.

این تنظیمات به شما اجازه می دهند اولویت ترافیکی شبکه و اینترنت را برای دستگاه های مختلف معین کنید. مثلا، به کامپیوتر و لپ تاپ خود اولویت بالایی تعریف و بعد سراغ گوشی ها یا دستگاه های دیگر بروید.

با تنظیمات QoS می توانید مطمئن شوید سرعت و پهنای باند لازم برای استفاده از اینترنت با کیفیت بالا را در اختیار خواهید داشت. در روترهای پیشرفته حتی می توانید انواع ترافیک شبکه را هم اولویت بندی کنید؛ مثلا ویدیوکنفرانس یا بازی در اولویت باشند و بعد دانلود و شبکه های اجتماعی قرار بگیرند.

دانلود به جای استریم

وقتی شبکه و اینترنت شلوغ است و چندین دستگاه با هم به اینترنت وصل شدند؛ بهتر است فیلم و سریال های مورد علاقه خود را آفلاین تماشا کنید. یعنی ابتدا آن ها را دانلود نموده و بعد ببینید.

در دانلود فشار کمتری به شبکه و ترافیک اینترنت خانگی وارد می گردد؛ برای مدت کوتاهی پهنای باند اینترنت گرفته شده ولی پس از آن آزاد است ولی هنگامی که شما در حال استریم یک فیلم و تماشای آن هستید؛ در تمام مدت به اینترنت فشار وارد می گردد.

بسیاری از سرویس های استریم فیلم و سریال گزینه دانلود دارن. افزون بر این، دانلود فیلم و سریال اجازه می دهد با دیگر اعضای خانواده آن ها را تماشا کنید یا اینکه دیگران هم فیلم ها را از شما بگیرند و دیگر احتیاجی به دانلود دوباره نباشد.

در صورت امکان با کابل وصل شوید

وای فای راحت تر است و شما از هر نقطه خانه می توانید به اینترنت وصل شوید ولی در این روزها که همه اعضای خانواده در خانه هستند و هریک به دلایلی به اینترنت احتیاج دارد؛ بهتر است کاری کنید که به روتر نزدیک تر بوده و با کابل به آن وصل شوید.

کابل مطمئن تر، سریع تر و بدون قطعی یا افت سرعت است. بهتر است لپ تاپ، کامپیوتر، کنسول بازی، تلویزیون و نظایر این ها را با کابل به مودم یا روتر وصل کنید. عیبی ندارد برای چند روز یک کابل شبکه از وسط خانه رد گردد.

اگر مودم یا روتر شما تعداد درگاه شبکه اترنت محدودی؛ مثلا یک یا دو درگاه دارد؛ می توانید یک سوییچ 5 پورت ساده خریداری کنید تا همه دستگاه های اصلی خانه با کابل به روتر وصل شوند.

به روزرسانی سخت افزار

این روزها بهترین بهانه برای خرید یک مودم روتر یا روتر جدید و به روزتر است. شاید مجبور شوید یک هزینه سنگین برای خرید یک سخت افزار جدید کنید ولی به مرور زمان متوجه خواهید شد چقدر در راندمان و بهره وری شما تاثیرگذار بوده است.

بدون داشتن یک مودم یا روتر سریع امکان ندارد بتوانید در خانه کار کنید؛ ویدیوکنفرانس راه بیندازید؛ سر کلاس درس مجازی بنشینید یا برای فرزندان خود سرگرمی تدارک ببینید.

اگر مودم شما قدیمی است؛ یک مودم جدید بخرید. اگر از مودم راضی هستید و جدید است؛ یک روتر قوی کنار دست آن بگذارید. اگر هم مودم و هم روتر نسبتا جدید هستند ولی هنوز مشکل وای فای دارید؛ یک اکستندر وای فای بخرید.

اگر چندین نقطه از خانه مشکل وای فای دارد یا خانه بسیار عظیم است و یک روتر نمی تواند همه آن را پوشش دهد؛ سراغ سیستم های مش وای فای بروید.

به هر حال، معین نیست تا چه زمانی باید در خانه باشیم و از راه دور همه چیز را کنترل کنیم. قطعا ارزش ان را دارد به فکر به روز کردن سیستم شبکه و وای فای خانه خود باشیم.

چند مطلب دیگر درباره افزایش سرعت وای فای خانگی:

این روزها سایت های خارجی معتبر چه روتری را برای کار در خانه پیشنهاد می نمایند؟

وای فای سریع تری در خانه احتیاج دارید؟ از مایکروویو استفاده نکنید

به اینترنت سریع تری احتیاج ندارید؛ به روتر بهتری احتیاج دارید!

5 پیشنهاد برای ساختن اینترنت خانگی مناسب دورکاری، استریم فیلم و بازی آنلاین

ترفندهای افزایش سرعت وای فای خانگی برای استفاده همه اعضای خانواده

این روزها رسانه های دنیا روی موضوع های مشترکی تمرکز دارند. کرونا ویروس باعث شده مسائل و چالش های مشترکی برای کاربران اینترنت در سراسر دنیا مطرح گردد….

اگر به خاطر ویروس کرونا، کارهای خود را به خانه آوردید؛ یک دنیای جدید کاری و یک تجربه تازه را پیش رو دارید. اما شما در…

روزهای پایانی سال 98 به طرز غیرمنتظره ای در حال سپری شدن هستند. همه از ترس کرونا به قرنطینه خودخواسته رو آورده و در خانه ماندند….

غالب کاربران اینترنت ADSL در ایران از کیفیت و سرعت آن راضی نیستند. این کاربران به اینترنتی پرسرعت تر احتیاج دارند و همواره انگشت اتهام را…

گاهی اوقات از دل یک پرسش خواننده سایت، یک مقاله بیرون می آید. خواننده ای سوال نموده بود چگونه می توانم از طبقه چهارم یک ساختمان به وای فای…

روتر بی سیم را باید به اتاق خواب خودمان ببریم یا در آشپزخانه نصب کنیم؟ در اتاق نشیمن و سالن بهتر آنتن دهی می نماید یا در کنار…

کاربران زیادی از کاهش سرعت وای فای در بعضی زمان های روز شاکی هستند. غالبا هم این زمان ها تصادفی هستند و نمی توان برای آن ها الگوریتم خاصی پیدا…

قابلیت هات اسپات گوشی ها باعث شده همواره و در هر لحظه به اینترنت دسترسی داشته باشیم و سریعا اینترنت موبایل را روی دستگاه های دیگری مانند لپ تاپ،…

cruisero.ir: کشتی کروز: سفری لوکس و در عین حال مقرون به صرفه به اقیانوس ها

منبع: شبکه چی
انتشار: 17 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 17 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 81448

به "5 ترفند سریع برای بهبود سرعت وای فای خانگی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "5 ترفند سریع برای بهبود سرعت وای فای خانگی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید