واحد اهدای بافت مرکز تحقیقات پزشکی قانونی به بانک سلول و بافت ارتقا یافت

به گزارش مجله سرگرمی، سازمان پزشکی قانونی کشور گفت: با توسعه فعالیت های کمی و کیفی مرکز تحقیقات پزشکی قانونی و دستاوردهای علمی حاصل از آن، واحد اهدای بافت مرکز تحقیقات پزشکی قانونی به بانک سلول و بافت ارتقا یافت.

واحد اهدای بافت مرکز تحقیقات پزشکی قانونی به بانک سلول و بافت ارتقا یافت

به گزارش خبرنگاران به نقل از اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل سازمان پزشکی قانونی کشور، دکتر سعید شاه حسینی سرپرست بانک سلول و بافت مرکز تحقیقات پزشکی قانونی با بیان این مطلب اضافه کرد: از پیکر افرادی که با رضایت کتبی قبل از فوت و یا اخذ رضایت اولیاء متوفی به سازمان پزشکی قانونی ارجاع می شوند، در راستای مقاصد انساندوستانه و برطرف مشکل بیماران به صورت علمی استفاده می گردد که از آن جمله می توان به برداشت قسمتی از بافت های بدن متوفی و استفاده از این بافت ها در برطرف مسائل بیماران نیازمند به پیوند بافت اشاره نمود.

وی با اشاره به تفاوت اهدای عضو و بافت، اظهار کرد: بطور معمول در فرآیند اهدای عضو عموماً یک یا تعداد کمی بیمار منتفع می شوند، اما در اهدای بافت، تعداد بیشتری از بیماران از این عمل خداپسندانه بهره مند می شوند. این بافتها پس از فرآوری، در اختیار متخصصین مختلف پزشکی قرار گرفته و در جهت برطرف مشکل بیماران مورد استفاده قرار می گیرند.

سرپرست بانک سلول و بافت مرکز تحقیقات پزشکی قانونی با اشاره به اینکه برداشت و فرآوری بافت های آلوژن (از انسان متوفی) در ساعات اولیه پس از فوت، شاخه ای نو در مهندسی بافت و جزو مرزهای دانش است، گفت: تعداد کشورهایی که به این دانش فنی دسترسی دارند کم است.

وی اضافه کرد، در ایران و از سال 1396 این واحد در مرکز تحقیقات پزشکی قانونی آغاز بکار نموده است و به یاری پروردگار و همت متخصصین مربوطه، ان شاءالله تا انتها امسال بانک سلول و بافت راه اندازی خواهد شد.

وی در ادامه به فعالیت های جدیدی در بانک سلول و بافت اشاره نمود و اضافه کرد: علاوه بر استخراج بافت از پیکر اهدانمایندگان که واجد مشخصات لازم هستند، می توان سلول های خاصی را نیز از این بافتها استخراج کرد که در پروژه های تحقیقاتی و مقاصد درمانی در آینده نزدیک کاربرد خواهد داشت و محصول این فرآیند در اختیار مراکز تحقیقاتی دانشگاهی مرتبط قرار می گیرد.

وی همچنین با تشویق مردم به موضوع اهدای بافت گفت: با استخراج بافت و انواع سلولها از پیکر متوفی و کاشت و پیوند آن به بیماران نیازمند، مطابق با فرآیند علمی و استانداردهای روز جهان، می توان بیماران زیادی را از رنج و سختی نجات داد و به بهبودی آن ها یاری شایانی کرد.

وی بیماری های شایع ارتوپدی، دریچه های قلبی، دیابت، سرطان های پوستی، مسائل دهان و دندان را از جمله مواردی بیان کرد که بافت و سلولهای استخراجی فرآوری شده و یا سلولهای بنیادی در شرایط خاص، برای درمان آنها مورد استفاده قرار می گیرند.

به گفته دکتر شاه حسینی با این تکنولوژی، بطور متوسط حدود 25 تا 30 بیمار از بافتهای استخراجی یک متوفی بهره مند می شوند و یا حیات مجدد می گیرند که با ارتقاء دانش اهدا و فرآوری سلولی، بیماران بیشتری منتفع خواهند شد.

سرپرست بانک سلول و بافت مرکز تحقیقات پزشکی قانونی در انتها از کلیه محققین علاقمند این عرصه برای پیشبرد اهداف علمی مرکز دعوت به همکاری کرد.

لازم به ذکر است، علاقه مندان می توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر به نشانی مرکز تحقیقات پزشکی قانونی واقع در خیابان بهشت مراجعه نمایند و یا با شماره تلفن های 55983057 و 55983057 تماس بگیرند.

cruisero.ir: کشتی کروز: سفری لوکس و در عین حال مقرون به صرفه به اقیانوس ها

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 17 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 17 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 80637

به "واحد اهدای بافت مرکز تحقیقات پزشکی قانونی به بانک سلول و بافت ارتقا یافت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "واحد اهدای بافت مرکز تحقیقات پزشکی قانونی به بانک سلول و بافت ارتقا یافت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید