نمی توان دور رمان دینی خط قرمز کشید

به گزارش وبلاگ بایوس، مریم بصیری می گوید زمانه و ساختار فکری نسل جوان امروز، خط قرمز کشیدن به دور رمان دینی را بر نمی تابد

نمی توان دور رمان دینی خط قرمز کشید

به گزارش گروه رسانه های وبلاگ بایوس، رمان عروس قریش تازه ترین رمان منتشر شده از سوی مریم بصیری است. نویسنده و پژوهشگر عرصه ادبیات داستانی و نمایشی که پیش از این با آثاری چون دخیال عشق، بهشت من کنار توست، شب های حرم خانه، فانوس دریایی، ماهی ها پرواز می نمایند و نیز آثاری تئوریک در حوزه ادبیات داستانی و نمایشی شناخته شده بود .

بصیری در تجربه داستانی تازه خود داستان زندگی مادر و پدر گرامی پیامبر اسلام(ص) را دستمایه خلق رمان قرار داده است و از کودکی تا فوت حضرت آمنه(س) و زندگانی عبدالله پدر پیامبر اسلام را محور رمان خود قرار داده است و در این میان میلاد فرخنده پیامبر اکرم(ص) را نیز در قالب داستان به تصویر کشیده است .

این نویسنده درباره این رمان و قدم زدن در وادی داستان نویسی با موضوع تاریخ اسلام مطرح نمود: درباره تاریخ اسلام به ویژه صدر اسلام و پدر و مادر پیامبر اکرم(ص) آثار مکتوب مستند و روایی زیاد منتشر شده است اما در قالب داستان در این زمینه کار داستانی ویژه ای نداریم. تنها دو سه کتاب لاغر که وزن درام و داستان آنها نیز قوی نیست. من برای نویسندگی علاقه زیادی به خلق اثر تاریخی و دینی دارم و از سوی دیگر متوجه شدم درباره پیامبر عظیمالشان اسلام اثری داستانی که خانواده و نیای او را به تصویر بکشد در دسترس ما نیست. این جرقه ابتدایی تالیف عروس قریش را زد .

وی در ادامه درباره مصائب پژوهش برای تالیف این رمان گفت: درباره شخصیت و زندگانی حضرت آمنه من تنها دو کتاب لاغر پیدا کردم که اطلاعات خاصی نداشت. سراغ دست اندرکاران کنگره ای به نام ایشان رفتم که قرار بود دو سال قبل برگزار گردد و البته نشد. گفتند که گویا منابعی پیدا نموده اند که در خارج از کشور است و می خواهند به ایران بیاورند و ترجمه و صحت سنجی نمایند. از آن هم چیزی دستم را نگرفت. به کتاب های تاریخی رجوع کردم و متاسفانه آنجا هم اطلاعات زیادی پیدا نکردم. چاره ای نبود جز اینکه جسارت کنم و بر اساس مجموعه یافته های کم خودم داستان را بنویسم. باور کنید شک داشتم که این کار را بکنم یا نه اما در نهایت تصمیمم را گرفتم .

بصیری ادامه داد: من در نگارش به این نتیجه رسیدم که این داستان باید شکلی خطی در روایت داشته باشد و به ویژه ماجرای تولد و زندگانی پیامبر اکرم(ص) در زمان حیات مادرشان را باید به این شیوه روایت کرد. با این همه برای رسیدن به این تصویر، در توضیح احوال و زندگی مردمان مکه و سرزمین عربستان در قبل و بعد از فراوری ایشان، باورها و روسم و فرهنگشان بیشتر متمرکز شدم و بر مبنای همین توانستم در رمانم فضاسازی کنم. باید بگویم بعضی شخصیت های فرعی در این داستان زاییده خیال من است ولی چاره ای نبود جز اینکه چنین کنم .

بصیری ادامه داد: در توضیح زندگانی عبدالله پدر پیامبر اکرم(ص) و آمنه و آنچه بر زندگی آنها گذشته است واقعیت هایی تاریخی هست. مثلا در تاریخ ذکر شده که عبدالمطلب همسرانی بسیاری داشت و دختران بسیاری که همه دوست داشتند عبدالله شوهر آنها باشد و یا روایت های تاریخی خواندم درباره واکنش دختران مکه به ازدواج عبدالله و آمنه اما در نهایت من از میان این افراد چند نفر را انتخاب کردم و شخصیت آنها را در داستان پرداختم و ساختم .

این نویسنده در پاسخ به سوالی درباره تمهیدش برای استفاده همزمان از ساده نویسی و در عین حال بهره مندی از بیان تاریخی در این رمان نیز گفت: من عاشق پیچیده نویسی هستم. در نمایشنامه هایم همواره بازیگرانم از این مساله گله دارند و می گویند نمی گردد متون شما را حفظ کرد اما برای این رمان حس کردم که باید مخاطب جوان را مد نظر داشت، مخاطبی که با نثر تاریخی راحت نیست و آن را نمی شناسد. او می خواهد ساده بخواند. من خودم را بیشتر از نویسنده، مدرس می دانم و از قبل همین تدریس است که درک کردم ادبیات و زبان در روزگار ما آنقدر تغییر نموده است که خیلی کم با ادبیات و زبان تاریخی مرسوممان آشنا می شویم. با توجه به این مسائل در این رمان سعی کردم هم به زبان تاریخی نزدیک شوم و هم نثری شاعرانه را رقم بزنم. سعی کردم طوری بنویسم که مخاطب حس کند با هر سطحی از دانش و تحصیلات می تواند با این رمان ارتباط برقرار کند .

بصیری در عین حال گفت: همین حالا که صحبت می کنیم بخش زیادی از کارشناسان دینی در قم و شهرهای دیگر معتقدند که حتی یک کلمه را نباید به روایت درباره معصوم اضافه نمود و بر همین مبنا با رمان دینی مخالف هستند. با این همه باید اقتضائات ادبیات را بدانیم. کار ادبیات تخیل است و باید این را درک کرد. برای مخاطبی که حوصله سخنرانی و نصیحت و... را ندارد هنر و ادبیات مهمترین راه برای ایجاد ارتباط با اوست .

این نویسنده در انتها مطرح نمود: به عنوان نویسنده از این ترسی ندارم که مخاطبان من را ترک نمایند بلکه از این می ترسم که کار آنطور که باید از آب در نیاید و من شرمسار صاحب واقعی کار دینی شوم. ترسم از این است که حق مطلب ادا نگردد. در جامعه امروز ما که دین گریزی یکی از دغدغه های خانواده های درباره نسل جوان آنها به شمار می رود، هنر مهمترین ابزار برای پیوند میان دین و آنها به شمار می رود. من امیدوارم ادبیات دینی بار دیگر بتواند مخاطبان غریبه با این باورها را تکانی بدهد و ذره ای علاقه در آنها برای رجعت دوباره به این باورها پدید بیاورد. غرب سال هاست که برای تکوین باورهای دینی اقام به نگارش رمان درباره مسیحیت نموده است اما درباره مهمترین شخصیت های تاریخ اسلام هنوز منابع متقن هم نداریم. فکر نمی کنم در چنین موقیعیت خط قرمز کشیدن دور رمان دینی بتواند کمکی در راه بهتر شناخته شدن آموزه های آن توسط نسل جوان بکند. وقتی ذهنیت نوجوانان ما از پدیده مهدویت سوپرمنی است و هنر و ادبیات روشنفکری در حال فعالیت است، باید بتوانیم با ادبیات و هنر دینی ذهنیت درست را برای نسل جوان خود ایجاد و شکل دهیم .

منبع:مهر

منبع: خبرگزاری تسنیم

به "نمی توان دور رمان دینی خط قرمز کشید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نمی توان دور رمان دینی خط قرمز کشید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید