محقق ایرانی کارآمدترین باتری دنیا را ساخت

به گزارش مجله سرگرمی، به گزارش خبرنگاران به نقل از ایندپندنت، مهدخت شیبانی محقق ایرانی با یاری پژوهشگران در استرالیا باتری جدیدی ساخته اند که می تواند شارژ موبایل را برای 5 روز متوالی حفظ یا به یک وسیله نقلیه برقی یاری کند مسافت هزار کیلومتر را بدون احتیاج به شارژ طی کند.

محقق ایرانی کارآمدترین باتری دنیا را ساخت

این فناوری ذخیره سازی نوین ربطی به نمونه های فعلی ندارد که در دستگاه های مختلف به کار می رود. در فناوری جدید باتری به ترکیب لیتیوم یونی از لیتیوم- سولفور استفاده می گردد.

باتری های لیتیوم- سولفور می توانند تا 5 برابر نمونه های لیتیوم یونی شارژ نگه دارند اما تا به امروز امکان استفاده از آنها در دستگاه های الکترونیکی مصرفی وجود نداشته است.

مهم ترین چالش در این زمینه بی ثباتی کاتد باتری است که در هر چرخه شارژ اندازه آن 78 درصد کمتر می گردد. این بدان معنا است که باتری به سرعت فرسوده می گردد و برای شارژ دوباره دوام لازم را ندارد.

شیبانی و همکارانش متوجه شده اند با استفاده از یک کاتد انعطاف پذیر می توان انبساط و انقباض باتری را بدون کاهش اندازه، کنترل کرد. آنها ادعا می نمایند با این روش کارآمدترین باتری لیتیوم-سولفور دنیا را ساخته اند.

او در دپارتمان مهندسی مکانیک و هوافضای دانشگاه موناش فعالیت می نماید. او در این باره می گوید: دنیا نیازمند فناوری های نوین ذخیره سازی انرژی است تا با تغییرات آب و هوایی مقابله کند. باتری های لیتیوم-سولفور از ظرفیت بسیار بالای سولفور استفاده می نمایند و می توانند تا 5 برابر ظرفیت باتری های لیتیوم یونی انرژی ذخیره نمایند. همچنین این باتری از مواد ارزان ساخته می گردد که در سراسر دنیا وجود دارد.

به گفته شیبانی تجاری سازی این نوع باتری احتمالا 2تا 4 سال دیگر انجام می گردد و کپی رایت برای فرایند فراوری آن نیز تایید شده است.

نمونه اولیه این باتری در آلمان ساخته شده و امسال این فناوری در خودرو و پنل های خورشیدی آزمایش می گردد.

cruisero.ir: کشتی کروز: سفری لوکس و در عین حال مقرون به صرفه به اقیانوس ها

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 17 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 17 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 66165

به "محقق ایرانی کارآمدترین باتری دنیا را ساخت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "محقق ایرانی کارآمدترین باتری دنیا را ساخت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید