ظهور تالار شهر بازسازی بلدیه قدیم

به گزارش مجله سرگرمی، پریسا امیرقاسم خانی: میدان امام خمینی جزو 7میدان اصلی شهر است که قرار است به زودی ساماندهی گردد. این میدان بعد از گذشت دو قرن همچنان مرکز اصلی تهران قلمداد شده و اگرچه از خاطرات دور و دراز توپ مروارید و نخستین آسفالت ریزی فاصله زیادی دارد، اما همچنان ساماندهی آن مورد توجه مدیریت شهری است.

ظهور تالار شهر بازسازی بلدیه قدیم

چندی پیش ساخت تالار شهر با ظاهر ساختمان بلدیه در این مکان، به صورت پیشنهاد مطرح شده و هم اکنون کار ساخت آن نیز آغاز شده است. اما حل مشکل ترافیکی و ایجاد بنایی شاخص در ضلع شاقتصادی آن محل بحث و گفت وگو است. شورای شهر تهران نیز به صورت جدی در حال آنالیز طرح های گوناگون میدان است و میخواهد طرحی نو در این میدان قدیمی دراندازد.

  • میدانی با 3 دوره تاریخی

زمانی میدان امام خمینی به نام میدان توپخانه یا میدان سپه شهرت داشت و مرکزی ترین میدان شهر بود که در زمینی مستطیل شکل، به دستور امیرکبیر در سال 1284 هجری قمری ساخته شد. از همان زمان هم میدان، محل رفت وآمد مردم و تجمع های اعتراضی بود و وقایع تاریخی بی شماری را شاهد بوده است؛ میدانی که 3دوره تاریخی قاجار، پهلوی اول و پهلوی دوم را به خود دیده و ساختمان های تاریخی مانند نظمیه، بانک شاهی ایران، بلدیه، تلگرافخانه، اداره عبور و مرور و... در اطراف آن قرار داشت. ساختمان هایی که بخشی از آنها امروز تخریب شده اند. هر چند هنوز میدان در کنار مکان های تاریخی شهر مانند لاله زار و میدان مشق قرار گرفته است اما کمتر نشانی از روزگار گذشته به خود دارد. دست کم این میدان یکی از میدان هایی است که با وجود سابقه تاریخی بلندبالا تغییرات زیادی به خود دیده و هویت از دست رفته اش این روزها مورد بحث و نقد و نظر است.

  • ساختمان نیمه کاره بلدیه بعد از 2 دهه

به اعتبار پشتوانه تاریخی میدان امام خمینی، از دهه 70در مدیریت شهری، مطالعاتی برای بازگرداندن هویت تاریخی به میدان آغاز شد. در دهه 90مدیریت شهری طرح ساماندهی میدان را به تصویب رساند. اجرای طرح را شرکت مهندسان مشاور آمود بر عهده گرفت، اما تنها نتیجه ملموس این ساماندهی، گود بزرگی در شمال خیابان است که در محل ساختمان بلدیه ایجاد شده و قرار است خانه شهر یا همان بلدیه تهران به عنوان نخستین پروژه طرح به همان شکل قبلی ساخته گردد؛ ساختمانی در مساحت حدود 4500مترمربع، در 2 طبقه مثبت و 2طبقه منفی، ولی اکنون به جای ساختمان، فونداسیون طبقه اول بلدیه به صورت نیمه کاره دیده می گردد. ایجاد ساختمان خاطره انگیز بلدیه تهران می تواند فضایی برای پلازاهای شهری به وجود بیاورد. در طرح ساماندهی میدان، برنامه ریزی شده که گره ترافیکی باز گردد. مغازه ها و فروشگاه های طول راستا، با المان هایی که منظر خاصی دارند به کاربری های سبک تبدیل شوند و فضای میدان و خیابان به عرصه پیاده بدل گردد تا گردشگران را به سمت خود جذب کند و حرکت سواره با تأکید بر خطوط تردد همگانی به ویژه مترو، همراه با شبکه مجهز اتفاق بیفتد. اینجا ولی هنوز خودروها حکومت دارند و ترافیک، خط قرمز پلازای شهری است.

  • آنالیز سناریوهای مختلف

محمد علیخانی، عضو کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای اسلامی شهر تهران

اکنون طرح مطالعاتی میدان امام خمینی اجرا شده و احداث ساختمان بلدیه در کمیسیون ماده 5به تصویب رسیده، پیمانکار پروژه هم تعیین است. بخشی از کار هم اجرا شده و درساختمان بلدیه سقف طبقه اول را زده اند. برای اجرا نیز در سال 98اعتبار دیده شده است، ولی تنها اشکالی که وجود دارد اجرای کند پروژه، آن هم به خاطر مسائل اقتصادی است.

در این زمینه معاونت عمران وشهرسازی گزارشی ارائه داده است و برای تامین بودجه از منابع غیرنقد کوشش می گردد. شورا هم در این زمینه یاری می نماید. هر چند تعداد کمی از اعضای شورا با این پروژه مخالفت دارند، ولی در اصل پروژه مخالفتی نیست. قرار است تغییرات و بازنگری هایی انجام و طرح تکمیل گردد. سناریوهای مختلفی در این زمینه وجود دارد که در حال آنالیز است.

  • طرح های رها شده کاهش ترافیک

فریدون دژدار، کارشناس ترافیک

برای کاهش بار ترافیکی خیابان امام خمینی حدود 2 دهه قبل 3 طرح عمده ارائه شد. 1- از دهانه خیابان امیرکبیر نرسیده به خیابان خیام، یک زیر گذر طراحی شد که دو نوار عبوری رفت و برگشت به عرض حدود 16متر داشت و از زیر میدان امام خمینی عبور می کرد؛ طوری که دو طرف میدان را به هم متصل می کرد. 2- قرار بود از خیابان امام خمینی تا میدان حر وسیله حمل ونقل عمومی ایجاد و دو طرف خیابان آزاد گردد. 3- اصلاح خیابان خمینی و خیابان های اطراف آن ازجمله لاله زار، باغ همایون و ناصر خسرو طراحی شد؛ طوری که وسط خیابان محل عبور خودرو باشد و خیابان اطراف مانند لاله زار، باغ همایون و ناصر خسرو نیز به عابر پیاده اختصاص یابد. بخشی از فاز اول طرح کاهش ترافیکی اجرا شد ولی سایر طرح های کاهش ترافیکی به صورت نیمه کاره تا امروز رها شده است.

cruisero.ir: کشتی کروز: سفری لوکس و در عین حال مقرون به صرفه به اقیانوس ها

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 17 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 17 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 46080

به "ظهور تالار شهر بازسازی بلدیه قدیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ظهور تالار شهر بازسازی بلدیه قدیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید