سیسی در راستا مبارک

به گزارش مجله سرگرمی، در حالی که زمان زیادی از شروع دومین دوره ریاست جمهوری عبدالفتاح سیسی رئیس جمهوری مصر نگذشته است، دو کمیسیون مجلس این کشور نسخه نهایی اصلاح قانون اساسی را تأیید کردند و به این ترتیب سیسی می تواند تا خاتمه سال 2030 رئیس جمهوری باقی بماند.

سیسی در راستا مبارک

به گزارش گاردین، دو کمیسیون قانون گذاری و قانون اساسی در مجلس مصر با 45 رأی موافق و تنها 4 رأی مخالف تأیید کردند که نسخه نهایی پیشنهاد اصلاح قانون اساسی این کشور وارد فاز اجرایی گردد. این لایحه قرار است امروز در مجلس به صورت نهایی به تصویب برسد.

اصلاح قانون اساسی که با پیشنهاد سیسی و با یاری تیم حقوقی او طراحی و تدوین شد، به ریاست جمهوری قدرت و اختیارات گسترده ای می دهد و او را قادر می سازد که تا سال 2030 بر کرسی ریاست جمهوری خود باقی بماند. به این ترتیب سیسی نیز در جهتی قرار می گیرد که پیشتر حسنی مبارک در آن قرار داشت. همچنین قانون اساسی جدید به رئیس جمهوری اجازه می دهد تا برای خود یک یا چند معاون تعیین یا آنها را عزل و نصب و اختیاراتشان را نیز تعیین کند.

این لایحه پیشنهادی کوتاه تر از آنچه تصور می شد، مورد تأیید نهاده شد و انتظار می رود که به همین سرعت هم اجرایی گردد. براساس این اصلاحات سیسی قدرت بیشتری در سیستم قضایی، نیروهای نظامی و احزاب سیاسی خواهد داشت و طول دوره ریاست جمهوری هم به 6 سال افزایش پیدا می نماید و هر فرد می تواند سه دوره رئیس جمهوری مصر باشد و بر همین اساس این امکان برای عبدالفتاح سیسی فراهم می گردد که تا سال 2030 رئیس جمهوری مصر باشد.

این فرمانده نظامی سابق که در سال 2014 و به دنبال کودتای سال گذشته خود را به ریاست جمهوری رساند، در سال 2018 با کسب 97 درصد از آرا برای بار دوم ریاست جمهوری مصر شد. خیز او برای افزایش قدرت خود در شرایطی روی داده که در سودان و الجزایر دو کشور همسایه مصر رهبران پس از دهه ها در قدرت ماندن سرنگون شده اند.

یک هفته پیش از این، در خیابان های قاهره پوسترهایی به چشم می خورد که روی آن شعارهای مثبتی درباره این اصلاحات نوشته شده بود. روی یکی از آنها نوشته شده بود: آینده ای روشن، فردایی بهتر و روی دیگری نوشته شده بود: بله به اصلاح قانون اساسی، بله به امنیت و توسعه و در پس زمینه عکس سیسی در قاب ضخیم قرمز رنگی دیده می شد. اما در خیابان ها هیچ بنر مخالفی دیده نمی شد. مخالفان می گویند فضا در مصر به اندازه ای بسته و خفقان آور است که به این راحتی نمی توانند نظر خودشان را بیان نمایند. با این حال پیشنهاد اصلاح قانون اساسی مصر با مخالفت چهره های اپوزیسیون داخلی و خارجی سیسی روبرو است و این مخالفان کمپینی را برای مقابله با این اصلاحات به راه انداخته اند.

محمد الشرکاوی صاحب رستورانی در قاهره که بنر موافق اصلاحات در دست گرفته می گوید: هم اکنون کشور ما به ثبات احتیاج دارد. من فکر کنم این اصلاحات می تواند ثبات و امنیت ما را بازگرداند.

مدا مصر، تنها رسانه مستقل مصر اما در گزارشی نوشته تصویب این لایحه به معنای از بین بردن صدای مخالف است. خالد داوود یکی از رهبران حزب مخالف سیسی هم می گوید، هر کس که در این کشور به دنبال دموکراسی است و نظری خلاف سیسی دارد مستقیم به زندان فرستاده می گردد؛ تصویب طرح پیشنهادی او برای قانون اساسی به معنای نابود شدن تتمه دموکراسی و تکثرگرایی در این کشور است. بنا برگزارش های منتشر شده بیشتر نمایندگان مجلس با این اصلاحات موافق هستند. اما یکی از آنها می گوید این اقدام قرون وسطایی است. با وجود این، نمایندگان مجلس مصر با بند دیگری نیز موافقت کردند که براساس آن فردی که جایگزین شخص رئیس جمهوری شده است یا فردی که به عنوان رئیس جمهوری موقت فعالیت می نماید، نمی تواند خواهان تغییر قانون اساسی گردد. همچنین این فرد نمی تواند مجلس یا دولت را منحل کند. طبق بند مذکور همچنین رئیس جمهوری موقت نمی تواند نامزد سِمت ریاست جمهوری گردد.

بعضی نمایندگان از سیسی خواسته اند معاونانی را برای خود انتخاب کند که نسبت خویشاوندی با او ندارند. علی عبدالعادل رئیس مجلس مصر هم صراحتاً اعلام نموده که مجلس نقشی در تعیین معاون ریاست جمهوری ندارد و سیسی خود می تواند معاون یا معاونانش را انتخاب کند. او گفته بود، امروز سه جلسه در مجلس برای آنالیز و تصویب نسخه نهایی پیشنهاد اصلاح قانون اساسی مصر برگزار می گردد.

بر اساس قانون اساسی مصر، تصویب هرگونه پیشنهاد اصلاح قانون اساسی مستلزم موافقت دو سوم اعضای 596 نفره مجلس است و پس از موافقت اعضای مجلس با آن طرح و تصویب آن در مجلس، مردم نیز در همه پرسی شرکت می نمایند تا روند قانونی شدن لایحه تکمیل گردد.

آخرین میخ بر تابوت انقلاب 25 ژانویه

با کوشش های سیسی برای افزایش گستره قدرت خود، روزنامه تایمز انگلیس هم در گزارشی نوشته که پسران او در این جهت اصلی ترین منابع یاریی او محسوب می شوند. به گزارش ایسنا، این گزارش با نام سیسی برای باقی ماندن در قدرت از فرزندانش یاری می گیرد منتشر شده و در آن نوشته شده است: بعضی از اعضای مجلس مصر و بخش های جامعه مدنی این کشور با اصلاحات قانون اساسی مخالف بوده و معتقدند که این اصلاحات آخرین میخ بر تابوت انقلاب 25 ژانویه است که هدف آن خاتمه دادن به حکومت تقریباً دائمی ارتش بود. مصطفی، پسر بزرگ سیسی نیز که در پستی عالی در سرویس نظارت اداری فعالیت نموده است با کوشش برای تثبیت قدرت شخصی خود و قدرت ارتش بر دستگاه اداری مصر، نقش مهمی را در دوره ریاست جمهوری سیسی ایفا می نماید. حسن، پسر سوم سیسی نیز مهندس یکی از شرکت های نفتی است و اخیراً گفته شده که وی نیز به دستگاه اطلاعات مصر پیوسته است. دولت این کشور اصرار دارد که پیشنهاد اصلاح قانون اساسی که توسط اعضای مجلس مطرح شده هیچ گونه ارتباطی میان سیسی و پسرانش با این اصلاحات وجود ندارد اما ترفیع رتبه هایی که پسران سیسی از آن برخوردار شده اند نوعی ناخرسندی را حتی در میان هواداران وی ایجاد نموده است.

cruisero.ir: کشتی کروز: سفری لوکس و در عین حال مقرون به صرفه به اقیانوس ها

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 17 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 17 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 19680

به "سیسی در راستا مبارک" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سیسی در راستا مبارک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید