سیستم سرمایشی چیلر

به گزارش مجله سرگرمی، یکی از نیازهای ضروری هر ساختمان استفاده از سیستم سرمایشی در فصل تابستان است. امروزه با پیشرفت تکنولوژی و ورود سیستم های سرمایشی جدید به بازار این امکان برای سازندگان فراهم شده که بدون استفاده از کولرهای آبی و گازی که فضای زیادی در ساختمان اشغال می نمایند تنها با استفاده از یک دستگاه به نام چیلر، سیستم سرمایشی کل ساختمان را فعال نمایند.

سیستم سرمایشی چیلر

چیلر نوعی از تاسیسات ساختمان است که در طی فرایند تراکم بخار، حرارت را از مایع (معمولا آب) می گیرد. چیلرها به دو دسته چیلرهای متراکم و جذبی دسته بندی می شوند. چیلرهای متراکم با انرژی برق کار می نمایند و مصرف برق آنها بسیار بالاست. به همین دلیل بیشتر مالکین و مهندسین ساختمانی ترجیح می دهند از چیلرهای جذبی استفاده نمایند. چیلرهای جذبی با استفاده از انرژی حرارتی باعث خنک شدن هوا می شوند.

چیلر تراکمی

در چیلر تراکمی، ابتدا کمپرسور گاز را متراکم می نماید، سپس این گاز متراکم شده وارد کندانسور می شود. کندانسور آن را خنک نموده و به مایع تبدیل می نماید و به اواپراتور یا خنک نماینده می فرستد. در این مرحله گرمای اتاق به مایع منتقل شده و آن را تبخیر می نماید، با انجام این فرایند اتاق خنک می شود. در نهایت گاز ناشی از تبخیر باز به کمپرسور منتقل می شود و این فرایند تکرار می شود.

از ویژگی های چیلر تراکمی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کنترل تمام قسمتهای چیلر با استفاده از دستگاه های الکترونیکی
  • قابل نصب در مکان های بسته
  • صرفه جویی در مصرف برق در در مدل های پیشرفته
  • امکان استفاده در تمامی مناطق
  • کنترل مصرف انرژی با استفاده از بخشی از ظرفیت دستگاه

چیلر جذبی

برخلاف چیلرهای تراکمی که با انرژی برق کار می نمایند، چیلرهای جذبی با انرژی حرارتی مانند بخار، شعله مستقیم و آب گرم کار می نمایند. سیستم چیلرهای جذبی بدین نحو است که انرژی گرمایی در ژنراتور، آب محلول در لیتوم بروماید را به بخار تبدیل می نماید. این بخار وارد کندانسور می شود و به محض تماس با کویل های آب برج خنک نماینده تقطیر شده و به اواپراتور می رود. آب تقطیر شده در اوپراتور حرارت مورد احتیاج را از کویل های سیستم تهویه که معمولا آب است می گیرد و به بخار تبدیل می شود. آب ناشی از انجام این پروسه در ابزوربر جذب لیتوم بروماید می شود. سپس پمپ سولوشن، لیتیوم بروماید رقیق شده را به ژنراتور می فرستد. لیتیوم بروماید خشکی که در ژنراتور مانده برای جذب و رقیق نمودن آب به ابزوربر برمی شود.

از ویژگی های چیلر جذبی میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پایین بودن میزان صدا به دلیل نداشتن کمپرسور
  • کاهش خطرات زیست محیطی ناشی از مبردهای مضر
  • کاهش فراوری آلاینده ها
  • عدم احتیاج به تجهیزات برق اضطراری
  • صرفه جویی در مصرف برق
  • افزایش راندمان دیگ ها در تابستان

مقایسه چیلر تراکمی و چیلر جذبی

  • به علت اینکه گاز و گازوئیل منبع اصلی انرژی برای چیلر جذبی هستند در نتیجه مصرف برقشان نسبت به چیلر های تراکمی کمتر است.
  • فراوری گازهای آلاینده هوا مانند گاز دی اکسید کربن در چیلرهای جذبی بسیار کمتر از چیلرهای تراکمی است.
  • همان طور که گفته شد چیلرهای جذبی مصرف برق کمتری دارند بنابر این در طول مصرفشان هزینه کمتری برای برق پرداخت می شود. ممکن است که هزینه اولیه چیلر جذبی بیشتر باشد اما با در نظر دریافت هزینه های برق در طول مدت استفاده می توان گفت که چیلرهای جذبی مقرون به صرفه تر هستند. هم چنین در مکان هایی که جمعیت زیادی متمرکز هستند و می بایست در آن اماکن از برق اضطراری استفاده کرد، نیز چیلرهای جذبی در کاهش هزینه های ناشی از برق اضطراری نیز مؤثر هستند. از طرف دیگر در زمان نصب نیز به علت مصرف کمتر چیلر جذبی و در نتیجه کم بودن حدبیشتر توان برداشت از شبکه، هزینه نصب چیلر جذبی کمتر خواهد بود.گفتنی است در ایران هزینه مصرف انرژی گاز کمتر از هزینه مصرف برق است، بنابراین موارد ذکر شده در این قسمت با توجه به این شرایط است.
  • چیلرهای جذبی از هیچ گونه مواد مخرب مانند سی اف سی ها استفاده نمی نمایند بنابر این در حفظ محیط زیست تأثیر گذارند و آثار مخرب این چنینی بر محیط نمی گذارند.
  • به دلیل این که چیلر های جذبی فاقد کمپرسور هستند آلودگی صوتی بسیار کمتری در مقایسه با چیلرهای تراکمی دارند.

کاربرد چیلر

کاربرد درمنازل و ادارات

زمانی که از چیلر در ساختمان ها استفاده می شود آب خنک به وسیله لوله ها به قسمت های مختلف ساختمان منتقل شده و گرما را جذب می نماید سپس آب گرم شده مجدداً به چیلر باز می شود و در آنجا خنک شده و سپس آب خنک دوباره وارد لوله ها می شود و بدین ترتیب فضا خنک می شود.

کاربرد در صنعت

زمانی که از چیلر در صنعت استفاده می شود وظیفه چیلر خنک کردن سیال مورد نظر است. برای مثال از یک مبدل حرارتی استفاده می نمایند بدین صورت که یک سیال را از یک سمت و آب سرد شده توسط چیلر را از سمت دیگر وارد یک مبدل حرارتی می نمایند و پس از آن به دلیل تبادل حرارتی بین سیال و آب، ماده سیال مورد نظر خنک می شود.

انتخاب چیلر

به طور معمول انتخاب نوع چیلر تابع عوامل متعددی است. از آنجا که معمولا برای استفاده از چیلر عمری بیش از بیست سال در نظر گرفته می شود توجه به عواملی مثل شرایط آب و هوایی، هزینه های نصب و نگهداری، عمر تجهیزات، زمان روشن و خاموش شدن و سایر عوامل از این دست، اجتناب ناپذیر است.

قیمت چیلر

موضوعقیمتتاریخ به روز رسانی
هزینه اجرای و نصب چیلر و مینی چیلر160,000,000 ریال1398/8/25

موثرترین عاملی که قیمت چیلر را تغییر می دهد وزن آن است. چیلر ها در وزن های مختلفی فراوری می شوند و قیمت آن ها به ازای هر تن است. تقریبا قیمت هر تن چیلر 7/5 تا 9 میلیون است که برای یک چیلر دو تنی تقریبا قیمتی معادل 16,000,000 تومان می باشد.

انواع چیلر کدام اند؟

چیلرها به دو دسته چیلرهای متراکم و جذبی دسته بندی می شوند.

چرا بیشتر مالکین و مهندسین ساختمانی ترجیح می دهند از چیلرهای جذبی استفاده نمایند؟

چیلرهای متراکم با انرژی برق کار می نمایند و مصرف برق آنها بسیار بالاست در حالی که چیلرهای جذبی با استفاده از انرژی حرارتی باعث خنک شدن هوا می شوند.

هزینه نصب و اجرای سیستم چیلر چقدر است؟

برای اطلاع از دستمزد نصب تاسیسات سرمایشی و گرمایشی از جمله چیلر کلیک کنید.

کدام نوع از چیلر آلودگی صوتی کمتری دارند؟

به دلیل این که چیلر های جذبی فاقد کمپرسور هستند آلودگی صوتی بسیار کمتری در مقایسه با چیلرهای تراکمی دارند.

در انتخاب چیلر باید به چه مواردی دقت کرد؟

شرایط آب و هوایی، هزینه های نصب و نگهداری، عمر تجهیزات، زمان روشن و خاموش شدن و سایر عوامل از این دست

cruisero.ir: کشتی کروز: سفری لوکس و در عین حال مقرون به صرفه به اقیانوس ها

منبع: ساختمانچی
انتشار: 17 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 17 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 70863

به "سیستم سرمایشی چیلر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سیستم سرمایشی چیلر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید