رونمایی از کتاب تغییر در حکمرانی قضایی در خبرنگاران

به گزارش مجله سرگرمی، کتاب تغییر در حکمرانی قضایی با حضور نمایندگان مجلس در ساختمان خبرنگاران رونمایی شد.

رونمایی از کتاب تغییر در حکمرانی قضایی در خبرنگاران

به گزارش خبرنگار ، کتاب تغییر در حکمرانی قضایی با حضور نوروزی، سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس، شیران خراسانی نماینده مجلس و احمد توکلی نماینده سابق مجلس در ساختمان خبرنگاران رونمایی شد.

این کتاب در راستای تحول در قوه قضاییه و همزمان با تغییر رییس این قوه رونمایی و مبنای آن حرکت بر اساس گام دوم انقلاب مشخص شده است.

محمد طاهری نژاد مدیر اندیشکده مطالعات حکمرانی نرم ایران در تبادل نظر با خبرنگار ، درباره کتاب تغییر در حکمرانی قضایی اظهار کرد: نوشتار این کتاب یک کار تیمی بوده است.

وی با بیان اینکه ما در اندیشکده محیا پیوسته به مدت 3 سال درباره مسائل قوه قضاییه مطالعه نموده ایم، اضافه نمود: در این مدت بسیاری از مسائل قوه قضاییه شناسایی شد و همچنین 550 مصاحبه برای نوشتن این کتاب صورت گرفته است.

طاهری نژاد ادامه داد: در زمان نوشتن این کتاب اسناد و گزارش های صورت گرفته در مورد قوه قضاییه را آنالیز کردیم.

وی با بیان اینکه درباره بعضی از مسائل کتاب، از تجربیات کشور های خارجی استفاده کردیم، اضافه نمود: این کار توسط یک تیم 8 نفره صورت گرفته است.

مدیر اندیشکده مطالعات حکمرانی نرم ایران گفت: اصلاح و پیگیری بعضی از مسائل مطرح شده در این کتاب را در قانون کشور پیگیر هستیم تا به درستی در کشور اجرا گردد.

طاهری نژاد با بیان اینکه در فصل اول این کتاب رویکرد نگاه سیستمی و نگاه اقتصاد رفتاری (فناوری نرم) عنوان شده است، گفت: در این کتاب بر رویکرد پیشگیری به عنوان رویکرد اصلی قوه قضاییه اشاره شده است.

وی با بیان اینکه اهمیت قوه قضاییه و کارنمودهای این قوه در مسائل حکمرانی کشور در فصل دوم مطرح شده است، گفت: اثر فعالانه قوه قضاییه بر اقتصاد کشور در این فصل گنجانده شده است.

وی اضافه نمود: این کتاب در شرایط فعلی که اقتصاد کشور با مسائلی روبرو است، 5 شاخصی که وظیفه قوه قضاییه برای بهبود کسب و کار است را مطرح می نماید.

طاهری نژاد با بیان اینکه در فصل سوم این کتاب آسیب ها و مسائل موجود در قوه قضاییه آنالیز شده است، اضافه نمود: به عنوان مثال در این فصل به عدم ادغان و کیفیت رأی و ناکارآمدی فرآیند ابداع، شهادت و ارجاع به نظام کارشناسی اشاره شده است، همچنین حجم بالای پرونده ها را یکی از مسائل اساسی قوه قضاییه دانسته است.

مدیر اندیشکده مطالعات حکمرانی نرم ایران گفت: در فصل چهارم به علل وجود آسیب های قوه قصاییه پرداخته و دلایلی که تاکنون این مسائل حل نشده است را تحلیل نموده است.

وی با بیان اینکه در این فصل به مسائل نهادهای نظارتی بر قوه قصاییه و بودجه آن پرداخته شده است، ادامه داد: در فصل پایانی به پیشنهادات کلان و پیشنهادات موضوعی ناظر بر آسیب شناسی پرداخته شده است.

طاهری نژاد اعلام کرد: پیشنهادات مطرح شده شامل دو بخش پیشنهاد کاهش ورود پرونده ها به قوه قضاییه و اصلاح رویه رسیدگی به پرونده هاست.

وی با بیان اینکه در بخش کاهش ورودیه پرونده ها به عدم شکل گیری پرونده های جرم و دعوا پرداخته شده است، گفت: در این بخش عنوان شده است که اگر پرونده ای شکل می گیرد باید داوری و میانجی گری عملی صورت گیرد که این پرونده ها وارد دادگاه نشوند.

cruisero.ir: کشتی کروز: سفری لوکس و در عین حال مقرون به صرفه به اقیانوس ها

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 17 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 17 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 16524

به "رونمایی از کتاب تغییر در حکمرانی قضایی در خبرنگاران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رونمایی از کتاب تغییر در حکمرانی قضایی در خبرنگاران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید