روز بزرگداشت خیام نیشابوری؛ روزی برای ارج نهادن بر شاعری بزرگ

به گزارش مجله سرگرمی، 28 اردیبهشت در ایران، متقارن با سالروز تولد شاعر، ریاضی دان و ستاره شناس بزرگ، خیام نیشابوری است. عمر خیام از حکما، ریاضی دانان و شاعران بزرگ ایران در اواخر قرن 5 بوده که آثار زیبای وی تاثیر بسزایی در ادبیات فارسی داشته اند. بدون شک، ایران از جمله قلمروهایی است که در طی چند قرن گذشته مشاهیر و حکمای بسیاری را به جهان عرضه نمود و در مقایسه با آن، هیچ یک از کشورهای همسایه یا غیر همسایه تا بدین حد با جهان تعامل نداشته اند. به مناسبت روز بزرگداشت حکیم عمر خیام، میهمان او می شویم تا با گوشه ای از خدمات و کارهایش آشنا شویم. 28 اردیبهشت یا روز بزرگداشت خیام نیشابوری، بهانه است تا ما قدری به فرهنگ و ادبیات کشورمان نزدیکتر شویم.

روز بزرگداشت خیام نیشابوری؛ روزی برای ارج نهادن بر شاعری بزرگ

زندگی پر فراز و نشیب شاعری نامی

حکیم عمر خیام در سال 329 هجری قمری در شهر نیشابور دیده به جهان گشود. وی پس از گذراندن تحصیلات در حوزه های مختلف، در رشته ریاضی و نجوم تبحر یافت و کارهای مهمی برای ایران و ایرانی انجام داد. خیام بدلیل دانش عظیمی که بدست آورد، ملکشاه سلجوقی او را به دربار فراخواند و به او مقامی مهم اعطا کرد. عمر خیام بنابر درخواست ملکشاه رصدخانه ملکشاهی را ساخت و به اصلاح تقویم مشغول شد. تقویم جلالی او امروزه در میان ایرانیان رواج دارد و از چنان اعتباری برخوردار بوده که تا به امروز کمتر به آن ایراد وارد شده است. خیام تحت حمایت و سرپرستی ابوطاهر، قاضی القضات شهر سمرقند کتابی درباره معادلات درجه سه نوشت. تحقیقات و مطالعات خیام در جبر در نوع خود تحسین برانگیز هستند. اما، کشف دیر هنگام رساله جبر او موجب شگفتی اندیشمندان به سبب جنبه تاریخی شد. مرگ خیام را میان سال های 520-517 هجری قمری می دانند که در نیشابور رخ داد. گروهی نیز مرگ او را سال 516 نوشته اند. ولی، پس از بررسی های لازم معین شد که تاریخ مرگ وی سال 517 هجری قمری بوده است. آرامگاه خیام هم اکنون در شهر نیشابور قرار گرفته است.

چهره جهانی و محبوب خیام

براساس مقاله بزرگداشت حکیم عمر خیام لازم هست بدانید که در جهان، خیام به عنوان یک شاعر، ریاضیدان و اخترشناس شناخته شد. بسیاری از پژوهشگران شعرهای ترجمه شده به وسیله فیتزجرالد را سروده خیام نمی دانند و این خود سبب تفاوت هایی در شناخت خیام در نگاه ایرانی ها و غربی ها شده است. اثرات خیام بر ادبیات غرب از مارک توین تا تی. اس. الیوت او را به نماد فلسفه شرق و شاعر محبوب روشنفکران جهان تبدیل کرد. جالب هست بدانید که ولادیمیر پوتین، مارتین لوتر کینگ و آبراهام لینکن همیشه قبل از خواب رباعیات خیام می خواندند.

پایان

خیام شاعر و دانشمند نامی ایران زمین بوده که برای علم و ادبیات ایران زحمت فراوان کشیده است. در پایان مطلب روز بزرگداشت خیام نیشابوری شعری از اشعار زیبای این شاعر نامی را عنوان می کنیم:

می خور که به زیر گل بسی خواهی خفت

بی مونس و بی رفیق و بی همدم و جفت

زنهار به کس مگو تو این راز نهفت

هر لاله که پژمرد نخواهد بشکفت

cruisero.ir: کشتی کروز: سفری لوکس و در عین حال مقرون به صرفه به اقیانوس ها

منبع: همگردی
انتشار: 17 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 17 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 90949

به "روز بزرگداشت خیام نیشابوری؛ روزی برای ارج نهادن بر شاعری بزرگ" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روز بزرگداشت خیام نیشابوری؛ روزی برای ارج نهادن بر شاعری بزرگ"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید