دولت به کارگران فصلی و روزمزد یارانه دهد

به گزارش مجله سرگرمی، به گزارش خبرنگاران، فتح الله بیات یک مقام مسئول کارگری درخصوص حمایت از کارگران فصلی و روزمزد در دوران کرونا اظهارکرد: به دنبال شیوع ویروس کرونا قبل از عید و درگیر شدن بسیاری از کسب و کارها، کارگران روزمزد هم دچار مشکل شدند و بسیاری از آنها شغل خود را از دست دادند. اگر چه برخی صنوف و پاساژها باز شده اند ولی کسب و کارهایی مثل رستوران ها، تالارها، هتل ها و مراکز اقامتی و گردشگری با شیوع بیماری کرونا دیگر خدماتی ارائه نمی کنند و بسیاری از کارگران شاغل در این بخشها مثل شاگرد رستورانها و نیروهای خدماتی هتل ها بیکار شده اند که لازم است در این روزهای سخت شناسایی و حمایت شوند.

دولت به کارگران فصلی و روزمزد یارانه دهد

وی کارگران ساختمانی، کارگران خدماتی و نظافتچی را جزو کارگران روزمزد و فصلی دانست و گفت: متاسفانه بیماری کرونا و گسترش آن باعث کسادی بازار کار کارگران روزمزد شده است. اگرچه از ماهها قبل بحث ساخت و ساز و کارهای ساختمانی خیلی مطلوب نبود ولی با شیوع کرونا عمده پروژه های عمرانی هم متوقف شد و بیشتر کارگران ساختمانی از این نظر آسیب دیدند.

کارگران روزمزد فاقد بیمه و درآمد ثابت هستند

رئیس اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی شرح داد: با توجه به شرایط پیش آمده امکان اینکه کارگران روزمزد مشغول کار شوند یا درآمد مکفی داشته باشند به حداقل رسیده و در این شرایط وظیفه حاکمیت و دولت است که با کمک شهرداری آنها را شناسایی و در بحث بیمه و معیشت آنها ورود کند.

بیات درباره نحوه شناسایی کارگران روزمزد و فصلی اظهار کرد: این کارگران قابل شناسایی هستند و دولت می تواند از طریق انجمن های صنفی یا بررسی لیست بیمه های تامین اجتماعی آنها را شناسایی و حمایت کند. مثلا کارگران ساختمانی انجمن صنفی دارند یا کارگران خدماتی عضو انجمن صنفی شرکتهای خدماتی هستند اما بخش اعظمی از کارگران روزمزد عضو هیچ انجمن و گروهی نیستند و شناسایی آنها کمی سخت است. این گروه از کارگران از نظر معیشتی و اقتصادی در شرایط بدی قرار دارند و سر چهارراهها و میادین به انتظار کار می نشینند.

بساطی ها و پیک موتوری ها کارگر روزمزد نیستند

بیات در پاسخ به این پرسش که آیا بساطی ها و چرخی ها و پیک موتوری ها جزو کارگران روزمزد به شمار می فرایند یا نه؟ گفت: کسانی که برای خودشان کار می کنند بیشتر حالت دستفروش را دارند. دستفروشان خودشان اقلام و کالاهایی را تهیه می کنند و به فروش می رسانند و درآمد نسبتا پایداری دارند ولی کارگران روزمزد اعم از کارگران نظافتچی، ساخت و ساز و تعمیرات، درآمد ثابت و پایداری ندارند و معیشت و امورات زندگیشان وابسته به مزدی است که دریافت می کنند. پیک موتوری ها هم شرایط ساماندهی شان به نسبت کارگران روزمزد بهتر است.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه کارگران روزمزد و فصلی از نظم و سازماندهی خاصی در بحث درآمد و معیشت برخوردار نیستند و تحت پوشش بیمه یا انجمن صنفی قرار ندارند، دولت باید با همکاری ارگانهایی مثل شهرداری آنها را شناسایی کند و کمکهای بیشتری به این قشر اختصاص بدهد. همچنین لازم است شهرداری ها، محل و جایگاهی را برای فعالیت کارگران فصلی و روزمزد تعریف کنند.

اختصاص سبد کالا و پرداخت وجوه نقدی به کارگران روزمزد

رئیس اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی در سرانجام درباره نحوه حمایت از کارگران روزمزد گفت: معتقدم بخشی از این حمایت می تواند در قالب سبد کالایی و معیشتی و بخشی دیگر از طریق واریز وجوهات نقدی به حسابهای این افراد مثل حسابهای یارانه باشد. کارگران روزمزد شغل ثابت و منبع درآمد ثابتی ندارند و در این روزهای سخت باید بیشتر مورد رسیدگی و حمایت قرار گیرند.

گفتنی است، گسترش ویروس کرونا در ماههای گذشته بسکمک از مشاغل و کسب وکارها را تحت تاثیر قرار داده است به نحوی که مشاغل ساختمانی و صنوف خدماتی تحت تاثیر کرونا به شدت آسیب دیده و کارگران فصلی و روزمزد شغل خود را از دست داده اند.

منبع: ایسنا

cruisero.ir: کشتی کروز: سفری لوکس و در عین حال مقرون به صرفه به اقیانوس ها

منبع: تجارت نیوز
انتشار: 17 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 17 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 87432

به "دولت به کارگران فصلی و روزمزد یارانه دهد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دولت به کارگران فصلی و روزمزد یارانه دهد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید