خودرویی برای یک ارتش

به گزارش مجله سرگرمی، پاترول هرچند دیگر واقعاً قدیمی شده، اما هنوز مشتریان خودش را در بازار دارد. حالا 50 سال می گردد که این خودروی ارتش ژاپن در خیابان های ایران جولان می دهد و هنوز هم جزو پرطرف دارهاست. در تمام دوران فراوری این خودرو، 61 هزار 552 دستگاه نیسان پاترول در کشور ما فراوری شد. حالا هم با آن که مدت ها از توقف فراوریش می گذرد، هنوز مشتریان خود را دارد. به عنوان مثال یک دستگاه نیسان پاترول 4 در با کارکرد 110 هزار کیلومتر در بازار امروز حدود 50 میلیون تومان قیمت دارد. در این مقاله به آنالیز خودروهای هم سطح پاترول موجود در بازار ایران می پردازیم.

خودرویی برای یک ارتش

مقایسه نیسان پاترول و پاژن

اگر بخواهیم برای قضاوت به ظاهر خودرو استناد کنیم، پاژن را می توان خودروی زیباتری محسوب کرد. در این خودروی جمع وجور از دو نوع موتور سانتانا و مگا استفاده شده که هرکدام از آن ها جعبه دنده های خاص خود را دارد. پاژن هایی که موتور سانتانا دارند جعبه دنده شان 5 دنده و 4 دنده لندروری اند. در سوی مقابل، پاژن موتور مگا جعبه دنده های پاترولی و هیوندای دارد.

بیش ترین خریدوفروش های پاژن در بازار نمونه هایی هستند که موتورهای 3000 سی سی دارند و قدرت شان حدود 150 اسب بخار است. این قدرت موتور وقتی با جعبه دنده های 5 دنده همراه می گردد فوق العاده قوی می گردد. یکی از دلایلی که می توان برای خرید پاژن هزینه کرد، موتوری است با قدرت بالا و همچنین هماهنگی عالی اش با جعبه دنده که باعث می گردد از آن به راحتی در جهتهای سخت و در شرایط آفرود استفاده کرد.

حالا اگر دل تان به خرید پاژن رضا نمی دهد، گزینه دیگر پیش روی شما پاترول است. پاترول خودرویی برای ارتش است؛ نیسان پاترول حقیقتاً شاسی بلندی با موتور قوی ای با حجم 4000 سی سی است. این قدرت موتور برای یک خودروی آفرود فوق العاده است و می تواند شما را به نقاطی ببرد که شاید خیلی از شاسی بلندها توانایی اش را نداشته باشند. اگر برای خرید پاترول دنبال بهانه بیش تری می گشت، می توانید از امکانات کولر، سیستم هیدرولیک و امکان خواباندن جایگاه های عقب برای ایجاد فضای بیش تر، بیشترین بهره را ببرید.

هرچند میل لنگ های ضعیف، جعبه دنده 4 دنده، پوسیدگی بدنه و همچنین مصرف بالای سوخت این خودرو از عواملی است که می تواند باعث شکست آن در رقابت با پاژن و ایجاد انگیزه بیش تر برای خرید پاژن می گردد. از دیگر ایراداتی که به پاترول می گردد نسبت داد این است که ایمنی بسیار پایینی دارد و جلوبندی و اتاقک آن در ضربات ناشی از تصادف شدیداً جمع می گردد.

موتور مورد استفاده در پاترول نسبت به پاژن قوی تر است؛ این موتور یاری می نماید که مدل های دودر و چهاردر آن برای سواری در شرایط مختلف رانندگی محدودیتی نداشته باشند. از ایرادات مهمی که می توان به پاترول ها وارد دانست قدیمی بودن آن است که باعث می گردد یافتن قطعات برای این خودرو سخت گردد. این در حالی است که بدنه پاژن و دیفرانسیل آن بسیار مستحکم است و برای رانندگی در شرایط سخت انتخاب ایده آلی محسوب می گردد. رانندگی با پاژن راحت تر است و راننده کنترل بهتری نسبت به وضعیت خودرو دارد.

در انتها می توان گفت قیمت پاژن و پاترول تفاوت زیاد و معین کننده ای در انتخاب ندارد. درنتیجه بیش تر باید سعی کرد از سلامت بدنه و جعبه دنده خودروها و همچنین عملکرد موتورشان در شرایط مختلف اطمینان حاصل کرد.

مقایسه نیسان پاترول و تویوتا لندکروزر

پاترول سری 160 براساس طراحی های آن موقع اتاقی جعبه ای و چهار گوش دارد ولی سادگی و رعایت اصول اولیه طراحی باعث شده تا این طرح خیلی رنگ کهنگی به خود نگیرد و در مقابل رقبای زمان خود نیز، همچنان زیبا به نظر آید. پاترول استیشن دارای طول زیادی است و در مقابل عرض نسبتاً کمی دارد که این اتفاق در برابر لندکروزر سری 60 کاملاً مشهود است. زوایای در ها و خصوصا آمبولانسی بودن درِ عقب باعث شده تا ورود و خروج و بارگیری در آن تاحد زیادی راحت باشد و همچنین قوس کم بدنه، تعمیر و نگهداری اتاق را آسان تر نموده است.

از رقبای پاترول سری 160 می توان به تویوتا لندکروزر سری 60، جیپ واگونیر یا همان جیپ آهو، رنجروور کلاسیک، لندرور سری 3 و… اشاره نمود. ولی در این بین مستقیم ترین رقیبش تویوتا لندکروز و جیپ واگونیر به حساب می آید. پاترول در مقایسه با تویوتا لندکروزر امتیازات و البته کاستی هایی دارد.

موتور پاترول پر قدرت تر از این تویوتاست، ولی شتاب گیری آن را ندارد. نرمی سواری با این خودرو هم در رقابت با لندکروز عقب می افتد. پاترول طراحی داخلی ساده ای دارد و در این مورد هم لندکروزر را می توان بالا تر از آن دانست. نکته مثبت پاترول در مقایسه با لندکروز سخت جانی جعبه دنده و دیفرانسیل های آن است که میزان خرابی شان در پاترول حداقل است.

اتاقک داخلی پاترول، نسبت به لندکروزر به خوبی در مقابل جریان هوا عایق بندی شده و در سرعت های بالا احساس کمی از برخورد هوا با بدنه خواهیم داشت. این ویژگی در کنار استیشن بودن این خودرو باعث می گردد فنربندی نرمی داشته باشد و بتوان با آن با راحتی بیش تری در جهت های بلند تردد کرد. پیشرانه این خودرو در صورتی که در سلامت باشد، کاملاً نرم و بی صداست و می توان گفت فریاد های آن هنگام بالا بردن دور موتور از شنیدنی ترین ها در مقابل رقبا خواهد بود. درمقابل، در اوایل دهه 1980 فروش این لندکروزرها از مرز 1 میلیون گذشت. یکی از دلایل این موضوع به آفرود خوب این خودرو و محور یکپارچه با قفل دیفرانسیل مربوط بود. برای کسب بازار خودروهای شاسی بلند خانوادگی با قابلیت های خارج و داخل جاده ای هماهنگ، می توان از لندکروز J60 استفاده کرد که فضای بیش تری داخل اتاقک و تجهیزاتی مثل سیستم تهویه مطبوع، سواری راحت دارد و باعث می گردد این خودروی دودیفرانسیل نسبت به نسل های پیشین خود به سطح بالاتری ارتقا پیدا کند.

پیدا کردن لوازم یدکی برای هر دو خودرو کار ساده ای نیست ولی پاترول نسبت به لندکروزر قیمت کم تری دارد. بازار خرید پاترول دسته دوم به مراتب بهتر از تویوتا لندکروزر سری 60 است، که به نوعی آن را در بین آفرودبازهای ارزان پسند به خودروی بورسی تبدیل نموده است. به طور کلی اگر بخواهیم ویژگی های این دو خودرو را مقابل هم بگذاریم، باید به پاترول در بخش هایی چون قدرت موتور، سخت جانی بخش انتقال قدرت، فراوان تر بودن قطعات و تعمیرکاران و بازار دسته دوم بهترش رأی دهیم و تویوتا لندکروزر را در طراحی داخل و خارج و هماهنگی بخش قوای محرکه برنده بدانیم.

cruisero.ir: کشتی کروز: سفری لوکس و در عین حال مقرون به صرفه به اقیانوس ها

منبع: دیوار
انتشار: 17 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 17 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 28774

به "خودرویی برای یک ارتش" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خودرویی برای یک ارتش"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید