جلسه هماهنگی ثبت جهانی شیوه سنتی سقزگیری در کردستان برگزار گردید

به گزارش مجله سرگرمی، جلسه برنامه ریزی و هماهنگی برای ثبت جهانی میراث ناملموس (شیوه سنتی سقزگیری) در کردستان روز 31 تیرماه 99 با حضور سرپرست معاونت میراث فرهنگی، مسئول ثبت پرونده شیوه سقزگیری، مسئولین اداره های میراث فرهنگی شهرستانهای سقز، بانه، سروآباد، سنندج و مریوان و کارشناسان حوزه میراث فرهنگی، برگزار گردید.

جلسه هماهنگی ثبت جهانی شیوه سنتی سقزگیری در کردستان برگزار گردید

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کردستان، صابر وفایی سرپرست معاونت میراث فرهنگی استان با اعلام اینکه این جلسه به منظور هماهنگی برای ثبت جهانی دانش سنتی سقز گیری است، گفت: ثبت جهانی میراث های ناملموس به وسیله سازمان فرهنگی یونسکو انجام می گردد و هدف این سازمان توسعه صلح جهانی است چرا که با ثبت هر اثری مالکیت آن جهانی می گردد.

او به مشکل پیش رو در جمع آوری اطلاعات دقیق در زمینه شیوه سنتی سقزگیری اشاره نمود و گفت: ضروری است مسئولین اداره های میراث فرهنگی شهرستان ها و کارشناسان این حوزه در جمع آوری اطلاعات، حقوق تمام افراد و هیات های تهیه سقزگیری و همچنین بچه ها و زنان را در این رابطه مد نظر داشته تا حقوق کسی ضایع نگردد.

صابر وفایی با اشاره به اینکه ارسال هرگونه اطلاعات از طرف مسئولین شهرستانها و کارشناسان موجب تسریع در تکمیل پرونده می گردد، اضافه کرد: یونسکو اقدام ها و فعالیت های اداره کل میراث فرهنگی و بخش های خصوصی در زمینه شیوه سنتی سقز گیری را در اولویت آنالیز و ثبت جهانی پرونده، ملاک و مد نظر قرار می دهد.

امیر صادقی مسئول ثبت پرونده شیوه سقزگیری نیز در این جلسه با ارائه گزارشی در مورد شیوه ثبت جهانی پرونده آثار در فهرست جهانی، گفت: یکی از مواردی که برای یونسکو در تدوین پرونده حائز اهمیت است قابل فهم و درک بودن تمامی موارد مندرج در پرونده است.

او با اشاره به اهمیت همکاری مسئولین اداره های میراث فرهنگی شهرستان ها در تهیه پرونده ثبت جهانی شیوه سقز گیری، اضافه کرد: در این پرونده تاکید بر شیوه، فن و مهارت سقزگیری توسط هیات های سقزگیری همراه با اعتقادها، باورها، شیوه های مصاحبه و ارتباط بین اهالی در این رابطه در سطح استان است.

مسئول ثبت پرونده روستای دل در استان کردستان را مهمترین مرکز تهیه سقزگیری در کشور برشمرد و گفت: این روستا دارای اساتید توانایی در این زمینه است بطوری که در سایر استان های کشور شیوه سقزگیری را آموزش داده و موجب گسترش این فن به سایر نقاط کشور در دهه های گذشته شده اند.

در ادامه هر کدام از مسئولین اداره های میراث فرهنگی شهرستانهای استان و کارشناسان حاضر در جلسه با بیان دیدگاه ها و نظرهای خود پیرامون نحوه تکمیل و تهیه پرونده ثبت جهانی شیوه سقزگیری بر همکاری در این زمینه تاکید و مقرر شد نسبت به تهیه رضایت نامه از اهالی روستاهای هدف، تهیه فیلم 5 تا 10 دقیقه ای مرتبط با موضوع پرونده و همچنین ترجمه پرونده به یکی از دو زبان انگلیسی یا فرانسوی اقدام نمایند.

cruisero.ir: کشتی کروز: سفری لوکس و در عین حال مقرون به صرفه به اقیانوس ها

منبع: میراث آریا
انتشار: 17 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 17 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 102303

به "جلسه هماهنگی ثبت جهانی شیوه سنتی سقزگیری در کردستان برگزار گردید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جلسه هماهنگی ثبت جهانی شیوه سنتی سقزگیری در کردستان برگزار گردید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید