تیستر واقعی در ایران نداریم ؛ همه فیک و زاییده صفحات مجازی اند ، تیسترهای جعلی به گردشگری خوراک در ایران لطمه زده اند

به گزارش مجله سرگرمی، دبیر علمی ایده بازار خوراک و نوشیدنی دانشگاه امیرکبیر معتقد است معرفی خوراک ایرانی به توریست های علاقه مند به گردشگری غذا با توسل به تیسترهای فیک امکان پذیر نیست و در این راستا نیازمند برنامه مدون، جامع و حضور افراد متخصصی هستیم که از دانش لازم برای این امر برخوردار باشند.

تیستر واقعی در ایران نداریم ؛ همه فیک و زاییده صفحات مجازی اند ، تیسترهای جعلی به گردشگری خوراک در ایران لطمه زده اند

خبرنگاران: علی زمانی استاد دانشگاه و دبیر علمی ایده بازار خوراک و نوشیدنی دانشگاه امیرکبیر در نشست علمی گفت: با وجود اینکه بیش از سه هزار نوع غذا در کشور ما شناسایی شده و نام مکتب آشپزی ایران در کنار مکتب آشپزی رومی و چینی از مهم ترین مکاتب آشپزی در جهان قرار گرفته است، گردشگری غذا همچنان ظرفیتی مغفول در کشور ما به شمار می رود.

وی اضافه نمود: غذا از دیرباز در ایران به عنوان جزئی از فرهنگ و شاخصه ای مهم در هویت ایرانی مطرح بوده است و از مهم ترین ظرفیت های موجود برای توسعه صنعت گردشگری کشور به شمار می رود، این در حالی است که ما به دلایلی مانند عدم معرفی صحیح خوراک های ایرانی نتوانستیم سهم خود را از بازار گردشگری غذا در جهان دریافت کنیم.

دبیر علمی ایده بازار دانشگاه امیرکبیر با بیان اینکه غذا می تواند سفیر فرهنگی مهمی برای معرفی ایران باشد، اضافه نمود: متأسفانه در این زمینه با خلأهای بسیاری روبه رو هستیم. با وجود اینکه تنوع خوراک در ایران دامنه گسترده ای دارد، اما این تنوع در منوی رستوران ها و هتل های کشور هنوز سهمی نبرده است.

علی زمانی اضافه نمود: یکی از عوامل نداشتن منوی استاندارد است که سبب شده رستوران ها نتوانند با مشتری خود ارتباط درست برقرار نمایند، متأسفانه کارهای غیرحرفه ای و بدون پشتوانه علمی که برخی از به اصطلاح آموزش دهنده های غذا، مثل مخلوط کردن پنیر پیتزا با کباب کوبیده و … تیشه به ریشهُ اصالت پخت که یکی از ارکان استانداردسازی در جهت معرفی خوراک های ایرانی به جهان است، زده است.

وی اضافه نمود: چرا علی رغم تنوع خوراک در ایران، توریست ها فقط باید چلوکباب و جوجه کباب و اندکی از خورشت های ما را بشناسند؟ ما برنامه جامع و مدونی برای استانداردسازی منو، مهندسی آن و معرفی حرفه ای خوراک های ایرانی به جهان نداریم. اگر سازمان هایی هم در این خصوص کاری انجام داده اند خالی از اشتباه نبوده و یا جامع نیستند.

علی زمانی با اشاره به بروز پدیده های نوظهوری در ایران به نام تیسترها که گاهی خود را سفیر خوراک ایران هم معرفی می نمایند، گفت: به جرات می توان گفت در کشورمان تیستر واقعی نداریم و چهره هایی که در سال های اخیر مثل قارچ در صفحات مجازی رشد نموده اند از اندک دانش لازم هم در این خصوص برخوردار نیستند.

این استاد دانشگاه گفت: تیسترهای واقعی در جهان سابقه ای حداقل چند 10 ساله دارند. آن ها که عموماً به عنوان منتقد غذا هم شناخته می شوند، به جامعه شناسی غذا و فرهنگ خوراک مطلع اند، حواس پنج گانه سالمی دارند که می توانند در قضاوتشان به درستی از آن استفاده نمایند، این افراد بدون در نظر دریافت فاکتورهای شخصی و تنها با تکیه بر معیارهای علمی، درباره غذا اظهارنظر می نمایند و مهم تر اینکه از مهارت نوشتن مقاله برخوردار هستند.

وی ادامه داد: تیسترهای واقعی، سفیرهای فرهنگی صادقی هستند که نه تنها برای نقدهای خود از صاحبان سرمایه و رستوران دارها پول نمی گیرند بلکه به عنوان چهره ای مستقل و حرفه ای ظاهر شده و مرجع قابل اعتمادی در جامعه شان به شمار می روند.

این استاد دانشگاه توضیح داد: بیشتر مردم نمی دانند که تیسترهای واقعی باید از حواس پنج گانه سالمی برخوردار باشند و قبل از هرگونه اظهارنظر قطعی، خود را به دانش کافی درباره غذا مجهز نموده باشند. از جمله اینکه با فرهنگ خوراک آشنا باشند، زیبایی شناسی را درک نمایند، نسبت به موقعیتی که رستوران در آن قرارگرفته و مشتریانی که به آن مراجعه می نمایند دانش کافی داشته باشند و برای سلامت و اصالت خوراک صندلی ویژه ای قائل باشند.

زمانی گفت: متأسفانه ضربه های که تیسترهای جعلی به صنعت خوراک و نوشابه وارد نموده اند، فقط گریبان گیر رستوران دارها نیست، آن ها با عملکرد اشتباه خود به سلامت غذا و گردشگری خوراک هم لطمه های جبران ناپذیری وارد نموده اند.

وی توضیح داد: در شرایطی که یکی از عوامل خطرآفرین برای سلامتی انسان ها چاقی است و آمار اضافه وزن در ایران دو برابر میانگین جهانی است، تیسترهای جعلی (فیک) مستقیماً برنامه های غذایی را تبلیغ می نماید که نتیجه ای جز چاقی ندارد. آنها نه تنها دانشی درباره خوراک ایرانی و ملل ندارند، بلکه گاهی غذایی که معرفی می نمایند ملغمه ای از خوراکی هایی است که از حداقل استاندارد کافی غذایی نیز برخوردار نیست.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه تیسترهای فیک معجزه نمی نمایند، اضافه نمود: بزرگ ترین مشکل ما در گردشگری غذا استانداردسازی و مهندسی منو است، غذاهای محلی در جای جای ایران با دستورالعمل های متفاوتی طبخ می شوند، قلیه ماهی چابهار و بوشهر در عطر و طعم با هم تفاوت هایی دارند، آش دوغ و قرمه سبزی در میان اقوام مختلف دستور پخت مختلفی دارد و ما باید برای رسیدن به یک منوی فرهنگی مناسب در گام اول خوراک ایرانی را مهندسی کنیم.

وی تأکید کرد: معرفی خوراک ایرانی به توریست های علاقه مند به گردشگری غذا با توسل به تیسترهای فیک امکان پذیر نیست، ما در این راستا نیازمند برنامه مدون، جامع و حضور افراد متخصصی هستیم که از دانش لازم برای این امر برخوردار باشند.

cruisero.ir: کشتی کروز: سفری لوکس و در عین حال مقرون به صرفه به اقیانوس ها

منبع: چمدان
انتشار: 17 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 17 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 41003

به "تیستر واقعی در ایران نداریم ؛ همه فیک و زاییده صفحات مجازی اند ، تیسترهای جعلی به گردشگری خوراک در ایران لطمه زده اند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تیستر واقعی در ایران نداریم ؛ همه فیک و زاییده صفحات مجازی اند ، تیسترهای جعلی به گردشگری خوراک در ایران لطمه زده اند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید