تاریخچه و نقشه جامع شهر میاندوآب در ویکی خبرنگاران

به گزارش مجله سرگرمی، نقشه جامع شهر میاندوآب را میتوانید در این گزارش مشاهده کنید.

تاریخچه و نقشه جامع شهر میاندوآب در ویکی خبرنگاران

به گزارش خبرنگار حوزه سفر و گردشگری گروه اجتماعی خبرگزاری خبرنگاران، میاندوآب یکی از شهرهای جنوبی استان آذربایجان غربی در شمال غرب ایران است. میاندوآب عظیم ترین و پرجمعیت ترین شهرستان جنوبی استان آذربایجان غربی و با فاصله 164 کیلومتری از ارومیه، در جنوب استان قرار گرفته است.میاندوآب شهر رودخانه های پرآبدر جنوب دریاچه ارومیه و میان دو رود زرینه رود و سیمینه رود واقع شده و محل تلاقی استانهای آذربایجان غربی و شرقی محسوب می گردد. وجه تسمیه این شهر نیز حاصل موقعیت این شهر بین دو رود زرینه رود و سیمینه رود است. ورزش دوچرخه سواری در این شهر قدمت زیادی دارد و میاندوآب به شهر دوچرخه ایران معروف و مشهور است.اهالی میاندوآب مردم آذربایجانی هستند و به زبان ترکی آذربایجانی تکلم می نمایند و سوغات این شهر قند است.

این شهر یکی از عظیمترین و مهم ترین شهرهای آذربایجان غربی می باشد و تنها شهرستانی در ایران می باشد که نسبت جمعیت شهری و روستایی آن تقریباً برابر است میاندوآب، چهارمین دشت حاصل خیز کشور محسوب می گرددو شهرستان میاندوآب نیز بعد از ارومیه عظیمترین فراورینماینده محصولات کشاورزی در آذربایجان غربی و یکی از قطب های اصلی استان در امر فراوری می باشد.

میاندوآب از صندلی ارتباطی، نظامی و استراتژیک ویژه ای در سطح منطقه شمال غرب کشور برخوردار است و به دلیل واقع شدن در راستا راه تبریز ـ مراغه ـ سنندج و ارومیه و تهران و پیوند دادن استان های آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی و زنجان و کردستان اهمیت و نقش مهمی برخوردار است.

میاندوآب و حومه آن در دنیای قدیم یکی از مناطق پررونق محسوب می شده است، اولین سند معتبر به دست آمده که مربوط به منطقه میاندوآب باشد، سنگ نبشته ای به زبان اورارتویی که در شمال غرب شهر در نزدیکی روستای داش تپه می باشد که دو قطعه عظیم این کتیبه به موزه بریتانیا انتقال داده شده است.

شهر میاندوآب در استان آذربایجان غربی ایران قرار گرفته است. این شهر در جنوب دریاچه ارومیه و جنوب شرقی استان آذربایجان غربی و میان دو رود زرینه رود و سیمینه رود واقع است. این شهر در جنوب دریاچه ارومیه و جنوب شرقی استان آذربایجان غربی قرار گرفته است.

ساکنان شهر ترک زبان و روستاهای شمالی و شرقی آن نیز ترک زبانند و در بعضی از روستاهای غربی و جنوبی مردمان کرد سانمایند.

شهر میاندوآب سومین شهر عظیم در استان تلقی می گردد.

جمعیت این شهرستان طبق سرشماری سال 1385 برابر با 245158 نفر بوده است که از این تعداد 123993 نفر خبرنگارانن مرد و 121160 نفر خبرنگارانن زن بوده اند. شهر میاندواب عظیمترین شهر در جنوب استان تلقی می گردد.

cruisero.ir: کشتی کروز: سفری لوکس و در عین حال مقرون به صرفه به اقیانوس ها

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا
انتشار: 17 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 17 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 79374

به "تاریخچه و نقشه جامع شهر میاندوآب در ویکی خبرنگاران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تاریخچه و نقشه جامع شهر میاندوآب در ویکی خبرنگاران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید