آنالیز شاخص های رتبه بندی تشکل های مالی

به گزارش مجله سرگرمی، شورای مشورتی تشکل های اتاق ایران با محور آنالیز شاخص های ارزیابی و مسائل حرفه ای اعضای تشکل های اتاق ایران با حضور مسعود خوانساری، محمدرضا انصاری، کیوان کاشفی و بعضی از نمایندگان تشکل های بخش خصوصی تشکل جلسه داد.

آنالیز شاخص های رتبه بندی تشکل های مالی

در اولین دستور جلسه این نشست، ضمن ارائه توضیح مختصری از سوی مسعود خوانساری نایب رئیس اتاق ایران درباره فرایند ارزیابی تشکل های اقتصادی طی دو سال گذشته، 5 شاخص ارزیابی برای تشکل های اقتصادی در امسال تشریح شد تا نمایندگان تشکل های حاضر در نشست به بیان نقطه نظرات خود بپردازند.

بر اساس توضیحات ارائه شده از سوی خوانساری، رتبه بندی تشکل های اقتصادی در دوسال گذشته، تنها موقعیت تشکل ها را تعیین می کرد؛ به طوری که در سال اول، این فرآیند بیشتر اسمی و خوداظهاری بود تا اینکه سال گذشته نتیجه گرا شد و خروجی عملنمودها مورد توجه نهاده شد.

بر اساس گزارش ارائه شده در مورد دستور جلسه اول این نشست، حکمرانی، عضویت، خدمات، تاثیر در سیاست گذاری ها و تصمیم گیری پنج شاخص برای ارزیابی تشکل های اقتصادی در سال پیش رو است که در همین ارتباط و در حوزه حکمرانی، سیستم اقتصادی تشکل ها، پرداخت به موقع، دبیر، کمیته ها و کمیسیونهای تخصصی، مکاتبات، دبیرخانه، روابط عمومی، بانک های اطلاعاتی، روش تامین اقتصادی، برنامه ریزی و استراتژی، ساختار سازمانی مورد توجه قرار خواهد گرفت.

همچنین در مدل تعریف شده، شاخص عضویت شامل: میزان مشارکت شرکت های عظیم صنعت در تشکل، پرداخت به موقع حق عضویت، فرایند تغییر تعداد اعضا، تهیه پکیج معرفی و راهنمای عضویت در تشکل، میزان پوشش و عضویت تعداد فعالان صنعت، شاخص خدمات شامل: خدمات آموزشی و پژوهشی، خدمات مشاوره ای فنی و تخصصی، خدمات نمایشگاهی، همایشی و پاویون، جذب، اعزام و هیات تجاری، خدمات زیرساختی، شاخص تاثیری گذاری در سیاست شامل: کسب کرسی در نهادهای تصمیم گیری و حاکمیتی، شناسایی وارتباط با Ngo ها، ارتباط با دولت، مجلس و رسانه، تغییر آیین نامه ها، بخشنامه ها یا قانون با موضوع تشکل، نقش و مشارکت تشکل در تشکل های بالادستی، شاخص تصمیم گیری شامل: مرجع بودن تشکل در ارزیابی کیفی بنگاه ها، میزان مشارکت و اختیار در امر قیمت گذاری، مرجع بودن استعلام از سمت نهادهای مرتبط خارجی و داخلی است؛ که محورهای ارزیابی هر شاخص جداگانه با حضور نمایندگان تشکل ها و فعالان اقتصادی آنالیز و مقرر شد تا طی یک هفته نظرات اصلاحی به دبیرخانه شورای مشورتی تشکل های اتاق ایران ارسال گردد.

در ادامه این نشست، دستور جلسه دوم با محور آنالیز مسائل حرفه ای اعضا و ضرورت توانمندسازی تشکل ها مطرح شد و حاضران در نشست به بحث و گفت وگو پرداختند.

در همین ارتباط، موانع صادراتی، تامین مواد اولیه، ریزش درآمدها، محدودیت های اقتصادی ناشی از شیوع ویروس کرونا به عنوان مهم ترین موانع تشکل های اقتصادی در فضای کسب و کار عنوان شد.

ضرورت آموزش و همسان سازی تشکل های اقتصادی از جمله مهم ترین پبشنهادهایی بود که از سوی ابوالفضل روغنی گلپایگانی رئیس کمیسیون صنایع اتاق ایران برای توانمند سازی تشکل های اقتصادی مطرح شد و محمود نجفی عرب رئیس فدراسیون اقتصاد سلامت هم بر ضرورت جداسازی توضیح وظیفه تشکل های بالادستی و پایین دستی و واگذاری بعضی از بخش های امور حاکمیتی اتاق به تشکل های اقتصادی تاکید نمود.

برگزاری نشست هم اندیشی تشکل های اقتصادی با هیات رئیسه اتاق ایران، از دیگر پیشنهادهای حاضران در نشست با هدف تعامل هرچه بیشتر تشکل های اقتصادی و اتاق ایران بود که در همین زمینه مظفر علیخانی معاون استان ها و تشکل های اتاق ایران به ارائه توضیحاتی پرداخت.

بر اساس توضیحات او، تعامل فیزیکی و برگزاری نشست های ماهانه و فصلی با تشکل های اقتصادی، از مهم ترین برنامه ها و اولویت های کاری اتاق ایران است که در چند ماه گذشته به دلیل شیوع ویروس کرونا و رعایت پروتکل های بهداشتی به تعویق افتاده است.

علیخانی همچنین درباره ضرورت تعامل دولت و تشکل های اقتصادی به آیین نامه تشکل های مردم نهاد در هیات دولت اشاره نمود که در صورت تصویب، دولت موظف است تا بر اساس فهرست تشکل های ملی منتشر شده از سوی اتاق ایران، طرف های گفت وگو را انتخاب کند.

معاون تشکل ها استا ن های اتاق ایران اظهار کرد: طبق مصوبه هیات رئیسه اتاق ایران دست اتاق ایران برای عضویت تشکل های اقتصادی در هیات نمایندگان باز است و تشکل های اقتصادی حداکثر مشارکت را در کمیسیون های تخصصی اتاق ایران دارند و برای حضور در نشست های هیات نمایندگان و کمیسیون های تخصصی اتاق ایران با منعی رو به رو نیستند؛ ضمن اینکه شورای روسای تشکل ها و کمیسیون ها مشورتی است و مصوبات جلسات ابتدا در نشست هیات رئیسه آنالیز و پس از آن در هیات نمایندگان مطرح می گردد.

به باور علیخانی، هیئت راهبردی چه در حوزه تشکل ها و چه در حوزه استانی راه میان بری است که جهت هیات رئیسه را برای حل مسائل هموار نموده است و منجر به این شده تا اعضای هیات رئیسه در سریعترین زمان ممکن به مسائل مطروحه رسیدگی نمایند.

cruisero.ir: کشتی کروز: سفری لوکس و در عین حال مقرون به صرفه به اقیانوس ها

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 17 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 17 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 106810

به "آنالیز شاخص های رتبه بندی تشکل های مالی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آنالیز شاخص های رتبه بندی تشکل های مالی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید