با سرماخوردگی سر کار برویم یا نه؟

به گزارش مجله سرگرمی، اگر واقعا حالتان خوب نیست و به دلیل بیماری نمی توانید خوب کار کنید بهتر است مرخصی استعلاجی بگیرید. با این کار سرما خوردگی تان را در محیط کار پخش نمی کنید.

با سرماخوردگی سر کار برویم یا نه؟

آیا کارمندی در این شرایط را باید به خانه فرستاد یا اجازه داد با وجود سرماخوردگی کار کند؟

روزی رئیسم به من گفت: به خاطر خدا برگرد خانه! همکاران شکایت دارند و نمی خواهند ویروس های تو به آن ها منتقل گردد. اصرار می کنم که مریضی من فقط یک سرماخوردگی ساده است. ، ولی به خرجش نمی رود. انتها دیدم بهتر است خودم محترمانه زحمت را کم کنم و بروم.

هر چند به دلیل سرماخوردگی انرژی ام صد در صد نبود، ولی به نظر خودم آنقدر هم حالم بد نبود که بخواهم یک روز را در خانه و زیر پتو بگذرانم.

از دوستان و همکارانم می پرسم وقتی سرما می خوریم باید مرخصی بگیریم یا نه؟ نظراتشان خیلی متفاوت و گاهی متضاد است. از بابا بی خیال گرفته تا راستش سئوال سختی است یا اینکه چطور دلت میاد ویروست رو بین همکارانت پخش کنی؟ واقعا خودخواهی!

به این ترتیب بود که من برای یافتن جواب این سوال وارد دنیای خاکستری اخلاقیات، قانون کار و موضوع سلامت عمومی شدم.

بسیاری از انواع ویروس ها، از جمله راینوویروس می توانند عامل سرماخوردگی معمولی باشند

چه وقت سرماخوردگی، دیگر ساده نیست؟

سرما خوردگی همه جا هست، در قطار، در مغازه و زمین بازی. بنابر این شاید تنها راه برای اینکه در معرض ویروس قرار نگیرید این است که همواره در خانه بمانید.

ریچل ساف، مشاور ارشد در موسسه توسعه منابع انسانی بریتانیا، می گوید که عامل سرماخوردگی ویروس است و واکنش افراد به ویروس ها متفاوت است؛ البته نمی توان فراموش کرد که برخی مردم در اثر ابتلا به سرماخوردگی بسیار بدحال می شوند.

اگر واقعا حالتان خوب نیست و به دلیل بیماری نمی توانید خوب کار کنید بهتر است مرخصی استعلاجی بگیرید. با این کار سرما خوردگی تان را در محیط کار پخش نمی کنید. پروفسور مارتین مارشال، رئیس کالج سلطنتی پزشکان عمومی بریتانیا هم با این موضوع موافق است که هر بیمار متفاوت است و تجربه هر کس از بیماری با دیگران فرق می نماید.

سوال این است که آیا باید از سرماخوردن دوری کنیم؟ آیا ابتلا به سرماخوردگی باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می گردد؟ پروفسور پیتر اوپنشا، رییس سابق انجمن ایمنی شناسی بریتانیا، که به مدت 25 سال در این زمینه تحقیق نموده است، می گوید که سرماخوردگی در بلندمدت می تواند برای سلامت ما مفید باشد، ولی فقط برخی اوقات.

به این ترتیب سرماخوردگی خوب و سرماخوردگی بد هم داریم.

به گفته پیتر اوپنشا کوشش من در همه عمر این بود که بفهمم کدام ویروس ها خوب و کدام ها بد هستند. زیرا به نظر می رسد که برخی از سرما خوردگی ها سیستم ایمنی بدن شما را در حالتی مانند یک دوره آموزشی قرار می دهند.

کسانی که اختلال سیستم ایمنی دارند چطور؟

پروفسور مارشال می گوید که مردم به ویژه کسانی که از بیماران دیگر پرستاری می نمایند، باید درنظر بگیرند که آیا قرار است با گروه های آسیب پذیر مانند بچه ها، زنان حامله و افراد مسن در تماس باشند؟

هِیلی جانسون، وکیل امور اداری و استخدامی هم به عوارض ناشی از سرماخوردگی برای برخی بیماران اشاره می نماید و می گوید که سرماخوردگی از جمله برای مبتلایان به فیبروز سیستیک یا کسانی که به تازگی شیمی درمانی انجام داده اند، می تواند بسیار جدی باشد.

آیا همکاران حاضرند با این فرد ناهار بخورند؟

تغییرات سال های اخیر

به نظر می رسد در سال های اخیر فرایند مرخصی استعلاجی دریافت توسط کارکنان عوض شده است. در بریتانیا، موسسه توسعه منابع انسانی می گوید که این نوع مرخصی ها در سال 2019 به طور میانگین به 5.9 (پنج و نه دهم) روز رسیده که در 19 سال گذشته که کارشناسان منابع انسانی آنالیز سالانه ای در این مورد انجام می داده اند، پایین ترین حد است.

پس به این دلیل است که 83 درصد از آنها، کارکنانی را مشاهده نموده اند که با وجود بیماری به سر کار می فرایند و 63 درصد آنان شاهد بوده اند که همکارانشان هنگامی که در مرخصی سالانه به سر می برند، برای سازمان هم کار می نمایند.

به گفته خانم ساف، این ها همه مربوط به فرهنگ محیط کاری است. ما می دانیم که بسیاری مردم نمی توانند فشار کاری شان را تحمل نمایند ... آن ها می دانند که اگر سرکار نفرایند، فشار کاری همکارانشان بیشتر می گردد.

خانم جانسون می گوید که در سال های اخیر، نسبت به گذشته، کارفرمایان بیشتر به تعداد مرخصی های استعلاجی کارمندان توجه می نمایند ... علتش این است که بودجه ها خیلی محدود است و اغلب هر کارمند کار یک نفر و نصفی را انجام می دهد. برخی مواقع هم کارکنان مجبورند با وجود مریضی سرکار بفرایند، چون می دانند اگر در محل کار نباشند، هنگام برگشت، کارشان چند برابر می گردد.

سازمانی که برای آن کار می کنید چقدر در تصمیم شما برای مرخصی دریافت تأثیر دارد؟

پل نولز، از شرکت مشاوران مهندسی و اکوستیک در بریتانیا می گوید که اگر یکی از همکارانشان سرما بخورد او را به منزل می فرستند. ما فقط شش نفریم و اگر سه چهار نفرمان مریض شوند دیگر نمی توانیم مشتریان را راضی نگهداریم.

کارشناسان به کارکنان شرکت های کوچک توصیه می نمایند که از صحبت کردن با رئیس خود ترس نداشته باشند. مثلا اگر کسی بیمار است، ولی هنوز می تواند کار هایی انجام دهد، شاید بگردد کار از منزل برایش ترتیب داد.

آیا ممکن است اخراج شوم؟

خانم جانسون می گوید نیازی نیست کارمندان کاملا ناتوان باشند تا بتوانند مرخصی استعلاجی بگیرند. به گفته او پزشکان عمومی می توانند گواهی استراحت حتی برای بیماری های ویروسی ساده تر بنویسند.

او یک ارتباط منطقی و مبتنی بر اعتماد متقابل با کارفرما را توصیه می نماید. این موضوع که بسیاری از کارفرمایان حرف کارمندانی را که می گویند واقعا بیمارند باور می نمایند، نشان از وجود این حس اعتماد دارد.

آموخته های من چه بود؟

با آنالیز همه موضوعاتی که در بالا اشاره کردم به این نتیجه رسیدم که اولا باید برای داشته هایم قدردان باشم و دوم اینکه بیشتر به فکر کسانی باشم که سیستم ایمنی شان به شدت مشکل دارد.

وقتی هم که بیماری عفونی دارم، ولی حالم خیلی هم بد نیست، با خود و اطرافیانم مهربانتر باشم و تا خوب شدن کامل از خانه کار کنم.

cruisero.ir: کشتی کروز: سفری لوکس و در عین حال مقرون به صرفه به اقیانوس ها

منبع: فرادید
انتشار: 17 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 17 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 67197

به "با سرماخوردگی سر کار برویم یا نه؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با سرماخوردگی سر کار برویم یا نه؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید