اقتصاد ژاپن در جهت بهبود ناپایدار

به گزارش مجله سرگرمی، این روزها اخبار مربوط به قرار دریافت اقتصادهای بزرگ جهان در جهت خروج از بحران اقتصادی ناشی از شیوع جهانی ویروس کرونا یکی پس از دیگری منتشر می شود و در ابتدای هفته جاری میلادی نیز دولت ژاپن از رشد فوق العاده اقتصادی این کشور طی سه ماهه سوم سال 2020 خبر داد.

اقتصاد ژاپن در جهت بهبود ناپایدار

بر اساس برآوردهای اولیه وزارت اقتصاد ژاپن، تولید ناخالص داخلی این کشور در سه ماهه سوم سال جاری میلادی در مقایسه با دوره سه ماهه قبل 5 درصد افزایش یافته است که این میزان رشد طی تنها یک دوره سه ماهه معادل 21.5 درصد رشد سالانه است. در واقع ژاپن پس از سه دوره متوالی کاهش تولید ناخالص داخلی که از سه ماهه سرانجامی سال 2019 آغاز شد، یک دوره سه ماهه را با رشد اقتصادی مثبت پشت سر گذاشته است.

خبر بازگشت سومین اقتصاد بزرگ جهان به جهت رشد می تواند برای اقتصاد جهانی بسیار امیدوارکننده باشد؛ خصوصاً با توجه به اینکه آمریکا و چین به عنوان اقتصادهای اول و دوم جهان نیز در سه ماهه سوم سال جاری رشد اقتصادی بسیار بالایی را به ثبت رسانده اند.

اما علی رغم اینکه به نظر می رسد اقتصاد ژاپن در جهت بهبود قرار گرفته است، بسکمک از کارشناسان اقتصادی معتقدند که اقتصاد ژاپن هنوز فاصله زیادی تا رسیدن به شرایط عادی دارد. تولید ناخالص داخلی ژاپن در سه ماهه دوم سال 2020 به دلیل محدودیت های کرونایی 8.2 درصد کاهش یافت که این میزان افت تولید ناخالص داخلی از سال 1955 یعنی اولین سالی که آمار تولید ناخالص داخلی ژاپن منتشر شد، بی سابقه بوده است.

یوئیچی کوداما، اقتصاددان ارشد مؤسسه تحقیقاتی مجی یاسودا، در این خصوص می گوید: نرخ رشد تولید ناخالص داخلی در سه ماهه سوم رقم بالایی است، اما شرایط واقعی اقتصاد به آن اندازه که اعداد و ارقام نشان می دهند، خوب نیست. پس از آن سقوط وحشتناک، اقتصاد ژاپن تنها نیمی از راه بهبود را پیموده است.

وقتی ویروس کرونا در ماه فوریه (اواسط بهمن ها 98) به ژاپن رسید، اقتصاد این کشور از قبل به دلیل کاهش تقاضا از جانب چین، افزایش اقتصادیات بر فروش و خسارات ناشی از طوفان بزرگی که چند ماه قبل از آن رخ داده بود، در آستانه رکود قرار داشت. این شرایط باعث شد که در میان اقتصادهای بزرگی جهان، ژاپن اولین کشوری باشد که به دلیل همه گیری کرونا وارد رکود می شود. اقتصاد ژاپن سه ماهه سرانجامی سال 2019 را با نرخ رشد منفی به سرانجام رسانده بود و منفی شدن مجدد نرخ رشد اقتصادی این کشور در سه ماهه نخست سال 2020 بدین معنا بود که این کشور طبق تعاریف رسمی نهادهای اقتصادی -که منفی شدن نرخ رشد اقتصادی طی دو دوره سه ماهه متوالی را به معنای آغاز رکود می دانند- وارد یک دوره رکود اقتصادی شده است.

دولت ژاپن در اوایل ماه آوریل (اواخر فروردین ماه) با اعلام حالت فوق العاده ملی، بسکمک از کسب وکارهای این کشور را تعطیل کرد و از شهفرایندان ژاپنی خواست که در خانه بمانند. در اوایل فصل تابستان آمار ابتلا به کووید-19 در ژاپن به کمتر از 100 نفر در روز رسید و زندگی در این کشور به شرایط عادی نزدیک شد. طی ماه های اخیر دولت ژاپن با پرداخت یارانه های گوناگون تلاش کرده است که از ورشکستگی کسب وکارها و بیکار شدن کارگران جلوگیری کند. به عنوان مثال دولت ژاپن در راستای حمایت از بخش خدمات، به کسانی که تمایل به سفر یا غذا خوردن در رستوران ها داشته اند، یارانه پرداخت کرده است. به لطف این یارانه ها، اکنون رستوران ها و مراکز خرید در ژاپن بار دیگر رونق یافته اند و حتی سالن های سینما نیز شاهد حضور گسترده تر مردم هستند.

علاوه بر این، شرایط در خارج از کشور هم برای اقتصاد ژاپن مساعد بوده، چرا که اقتصاد شرکای تجاری بزرگ ژاپن به ویژه چین -که ویروس کرونا در آنجا تقریباً ریشه کن شده است- نیز همانند اقتصاد ژاپن بهبود یافته است. مصرف کنندگان چینی بار دیگر برای خرید خودروهای نو به بازار هجوم آورده اند و کارخانه های چینی نیز خرید قطعات الکترونیکی را از سر گرفته اند. بهبود صادرات به شرکت های ژاپنی کمک کرده است تا بخشی از زیان های هنگفتی که در نیمه اول سال جاری متحمل شدند را جبران کنند.

موفقیت ژاپن در مهار ویروس کرونا -به طوری که از ابتدای همه گیری کووید-19 تا به امروز فقط حدود 1800 نفر در ژاپن بر اثر ابتلا به این بیماری جان باخته اند- به کسب وکارها و سرمایه گذاران فعال در این کشور جرأت بیشتری بخشیده است. شاخص اطمینان اقتصادی در بخش خدمات ژاپن اکنون در بالاترین سطح خود طی 6 سال اخیر واقع شده است و شاخص بورس توکیو (شاخص نیکی) نیز به بالاترین میزان خود در 29 سال اخیر رسیده است.

اما بعید است که فرایند بهبود اقتصاد ژاپن بتواند در ماه های آینده نیز با همین سرعت ادامه پیدا کند، چرا که با فرا رسیدن فصل زمستان نرخ شیوع ویروس کرونا افزایش می یابد. اگرچه تعداد موارد ابتلا به کرونا در ژاپن هنوز از مرز 2000 مورد در روز فراتر نرفته است، اما آمار مبتلایان این کشور طی هفته های اخیر یک فرایند صعودی محسوس را پیموده است.

با افزایش آمار مبتلایان به کووید-19 در ژاپن، تلاش های دولت این کشور برای تحریک رشد بخش خدمات از طریق ارائه یارانه سفر و رستوران به شهفرایندان، با نقدها شدیدی روبرو شده و بسکمک می گویند در این شرایط عاقلانه نیست که مردم را به سفر و غذا خوردن در رستوران ها تشویق کرد. اما نخست وزیر یوشیهیده سوگا همچنان به حمایت از این طرح ادامه می دهد و می گوید در حال حاضر هیچ نیازی به اعلام حالت فوق العاده ملی نیست.

یوشیکی شینکه، اقتصاددان ارشد مؤسسه تحقیقاتی دای-ایچی لایف معتقد است که چشم انداز اقتصاد ژاپن تا حد زیادی به مهار ویروس کرونا در این کشور بستگی خواهد داشت. وی تأکید می کند: اگر دولت مجبور شود که مقررات محدودکننده جدیدی به منظور جلوگیری از افزایش موارد ابتلا به ویروس کرونا وضع کند، احتمالاً فرایند بهبود اقتصاد ژاپن متوقف خواهد شد. در حال حاضر تنها می توان گفت که نااطمینانی های زیادی درباره آینده اقتصاد ژاپن وجود دارد.

cruisero.ir: کشتی کروز: سفری لوکس و در عین حال مقرون به صرفه به اقیانوس ها

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 17 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 17 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 120523

به "اقتصاد ژاپن در جهت بهبود ناپایدار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اقتصاد ژاپن در جهت بهبود ناپایدار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید