اعتراف تلخ کولاکوویچ، نتایج والیبال محصول خواب زمستانی مسئولان

به گزارش مجله سرگرمی، به گزارش خبرنگاران، چهاردهمین دوره رقابت های جام جهانی والیبال از روز سه شنبه 9 مهرماه با حضور تیم های ایران، روسیه، مصر، کانادا، استرالیا، برزیل، آمریکا، تونس، آرژانتین، ژاپن، ایتالیا و لهستان به میزبانی ژاپن شروع شد.

اعتراف تلخ کولاکوویچ، نتایج والیبال محصول خواب زمستانی مسئولان

با تصمیم کادرفنی تیم ملی باز هم شاهد اعزام تیم اصلی به رقابت ها بودیم و علی رغم اینکه کارشناسان والیبال و اهالی رسانه بارها از خستگی و افزایش احتمال آسیب دیدگی بازیکنان اصلی در آستانه رویداد مهم انتخابی المپیک هشدار دادند اما سرمربی مونته نگرویی بر تصمیم خود اصرار و تیم اصلی را راهی ژاپن کرد.

تیم ملی در حالی با ترکیب اصلی راهی چهاردهمین دوره مسابقات جام جهانی شد که از شهریور ماه سال گذشته در 5 رویداد سنگین حضور داشته است و دی ماه نیز مسابقات مهم و حساس انتخابی المپیک را در پیش دارد.

بازی های آسیایی 2018 جاکارتا نخستین باری بود که خبر اعزام ترکیب اصلی به رقابت ها علامت سوال بزرگی را ایجاد کرد. سوال این بود در حالیکه تیم ب با راهنمایی سید عباسی تشکیل و اردوهای آن نیز در حال برگزاری بود چرا باید به یک باره تصمیم تغییر کند و تیم اصلی برای مسابقات اعزام گردد، مسابقاتی که با توجه به سال پرترافیک والیبال در الویت چندم واقع شده است و تیم ب نیز توانایی کسب مدال را داشت. خبر اعزام تیم اصلی به مسابقات نخستین بار توسط محمدرضا، معاون ورزش قهرمانی مطرح شد.

داورزنی در حالی این تصمیم را در رسانه بیان نمود که احمد ضیایی، رئیس وقت فدراسیون بارها در رسانه اعلام نموده بود که با توجه به سال پرفشار و پرترافیک والیبال(بازی های آسیایی، قهرمانی جهان، لیگ ملت ها، انتخابی المپیک و جام جهانی) هدف گذاری فدراسیون بلند مدت است و تمرکز تیم اصلی بر روی مسابقات مهم و حساس است اما داورزنی به یک باره در رسانه خبر اعزام تیم اصلی به بازی های آسیایی را بیان نمود و فدراسیون به طبع از آن پیروی و تیم اصلی راهی بازی های آسیایی شد.

قهرمانی در جاکارتا

تیم ملی پیروز شد در بازی های آسیایی بدون از دست دادن حتی یک ست از دست رفته عنوان قهرمانی را کسب کند. بیست و یکمین طلا برای کاروان ایران توسط والیبال رقم خورد، مدالی که با توجه به پتانسیل والیبال ایران با تیم ب نیز دست یافتنی بود.

به فاصله چند روز پس از بازی های آسیایی تیم ملی راهی مسابقات قهرمانی جهان شد. ملی پوشان در مسابقات قهرمانی جهان ناکام ماندند و عنوانی بهتر از سیزدهمی به دست نیاورند. مقام سیزدهم در حالی برای ایران کسب شد که در دوره گذشته مسابقات تیم ملی با راهنمایی کواچ عنوان ششمی(بهترین مقام ایران در قهرمانی جهان) را به دست آورد.

سپس تیم ملی تیرماه 98 باز هم با ترکیب اصلی در مسابقات پرفشار لیگ ملت ها شرکت کرد. رقابت هایی که اهمیت و حساسیت سال انتخابی المپیک اکثر سرمربی های جهان را مجاب نموده بود به تیم اصلی خود در لیگ ملت ها فشار زیادی وارد ننمایند و زمینه را برای بازیکنان جوان خود فراهم نمایند که برای حضور در بازی های حساس آینده محک بخورند و آماده شوند. همین دلیلی شد تا سرمربی ایران دندان طمع را تیز نموده و در غیاب مهره های اصلی اکثر تیم ها بار دیگر با هدف روی سکو رفتن و ماندگار کردن نامش در والیبال ایران تیم اصلی را روانه مسابقات کند! اما تیر ایگور کولاکوویچ به سنگ خورد و نه تنها تیم ملی بر روی سکو نرفت بلکه تیم اصلی ایران در برابر جوانان روسیه و لهستان مغلوب گردید.

پس از ناکامی در لیگ ملت ها زمان موعود فرا رسید و شاگردان ایگور کولاکوویچ مرداد ماه 98 در نخستین مرحله انتخابی المپیک حضور یافتند. تیم ملی در این مرحله با تیم های کوبا، مکزیک و روسیه همگروه شد تا در نهایت یک تیم جواز حضور در المپیک را به دست آورد. ساملوو که با ترکیب جوان خود ایران را در لیگ ملت ها مغلوب نموده بود اینبار با تزریق موزرسکی و میخاییلوف تیم قدرتمندتری را برابر بلندقامتان خسته ایران قرار داد. هرچند که در این مسابقات نیز ساملوو از دو ستاره اصلی خود بهره زیادی نبرد و بازیکنان با انگیزه، جوان و پرانرژی روسیه ایران را شکست و جواز حضور در المپیک 2020 را کسب کردند.

روسیه بلیت حضور در توکیو را در خانه گرفت و ایران چشم انتظار دی ماه و میزبانی چین باقی ماند تا برای دومین بار با شکست رقبای آسیایی خود بتوانند طعم حضور در المپیک را بچشد.

تیم ملی ناکام از رقابت های انتخابی المپیک بازگشت و در حالیکه خستگی مسابقات بر تن بازیکنان اصلی باقی مانده بود و جوان ترها بی انگیزه تر از قبل چشم امید به حضور در رقابت های قهرمانی آسیا را داشتند بار دیگر اعلام شد جای ریسک وجود ندارد و با توجه به همگروهی ایران با قطر و استرالیا تیم اصلی راهی مسابقات می گردد چرا که تنها 8 تیم برتر می توانند جواز حضور در مرحله دوم انتخابی المپیک را به دست آورند!

تیم اصلی در مرحله گروهی مقابل قطر پیروز شد اما برابر استرالیا تن به شکست داد و جواز حضور در انتخابی المپیک را کسب کرد ولی در ادامه مسابقات باز هم ترکیب اصلی روانه زمین شد چرا که از تیم قهرمانی می خواستند! تیم ملی در تهران جام قهرمانی را هم بالای سر برد و رویداد بعدی پیش رو رقابت های جام جهانی بود.

با توجه به اینکه جام جهانی مانند ادوار گذشته حکم انتخابی المپیک را نداشت و دی ماه آخرین مرحله شانس کسب سهمیه المپیک است انتظار می رفت کولاکوویچ به تیم اصلی استراحت و بازیکنان جوان و با انگیزه را روانه رقابت ها کند تا آنها برای رویدادهای بعدی در کنار تیم اصلی محک و مهیا شوند. اما مرد مونته نگرویی بار دیگر بر تصمیم خود پافشاری و لیست تیم اصلی را برای جام جهانی بیان نمود. البته سید محمد موسوی به دلیل خستگی تقاضای مرخصی داد تا به مسابقات نرود.

ایگور کولاکوویچ با تیمی خسته و بی انرژی راهی جام جهانی شد و دو بازی ابتدایی خود را نیز مقابل روسیه و مصر واگذار کرد. شکست مقابل روس هایی که با ترکیبی کاملا متفاوت تر از گذشته برابر ایران حاضر شدند. ساملوو تیمی جدید را برابر ایران قرار داد و بررسی تیم و بازیکنان تکراری ایران برای او چندان سخت نبود. تا جاییکه در ست سوم در حالی که ایران در آستانه باخت قرار داشت کولاکوویچ با خروج غفور، پوریا یلی را روانه زمین کرد و همین بازیکن ورق ست را برگرداند تا ایران 4 اختلاف امتیاز را جبران و پیروز ست گردد. در نهایت ایران بازی را واگذار کرد. در بازی دوم مقابل مصر نیز شکستی ناباورانه برای ایران رقم خورد. بازی که خستگی و بی انگیزگی در چهره بازیکنان ایران دیده می شد.

کولاکوویچ پیش از بازی مقابل کانادا اعتراف کرد که تیم به انرژی احتیاج دارد! انرژی که او می توانست با استراحت دادن به بازیکنان اصلی و به کارگیری بازیکنان جوان در اختیار داشته باشد. اگر قرار بر این شکست ها بود چه بهتر که تیم با نفرات جوان تن به این شکست ها می داد تا با اعتبار والیبال ایران هم بازی نگردد و فرصتی هم برای آماده سازی جوان تر ها فراهم می شد. حال این تیم خسته باید تورنمت سخت و طولانی جام جهانی را بدون دستاورد به اتمام برساند و خسته تر از قبل آماده انتخابی المپیک گردد.

زنگ خطر مدت ها است برای والیبال ایران به صدا در آمده است اما گوش شنوایی در بین مسئولان وجود ندارد. زمان زیادی تا کسب سهمیه المپیک باقی نمانده و خستگی بازیکنان خبر بد این روزهای والیبال ایران است. پیش از بازی فینال رقابت های قهرمانی آسیا، سعید معروف، کاپیتان تیم ملی نقدها تندی علیه بی در و پیکر بودن فدراسیون بیان نمود. صحبت های سعید معروف حاکی از نارضایتی ملی پوشان از اوضاع و احوال والیبال داشت.

عدم حضور رئیس در یکی از فدراسیون های مهم کشور تبعات بدی در پی داشته است و حتی کسب سهمیه المپیک در هاله ای از ابهام واقع شده است. در زمان ریاست احمد ضیایی شاهد دخالت معاون ورزش قهرمانی در تصمیمات این فدراسیون بودیم و در حالیکه رئیس از برنامه های بلند مدت و اهمیت مسابقات مهم در رسانه صحبت می کرد، محمدرضا داورزنی تصمیمی بر خلاف نظر رئیس را اعلام می کرد. پس از برکناری احمد ضیایی و بلاتکلیفی فدراسیون، وزارت ورزش با تاخیر در زمان برگزاری انتخابات صدای کاپیتان تیم ملی را نیز به صدا در آورد.

نتایج بد این روزهای والیبال تلنگری برای مسئولان ورزش کشور است که اهمیت برنامه ریزی را درک نمایند و در خواب پیروزیت های گذشته نخوابند.

cruisero.ir: کشتی کروز: سفری لوکس و در عین حال مقرون به صرفه به اقیانوس ها

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 17 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 17 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 48982

به "اعتراف تلخ کولاکوویچ، نتایج والیبال محصول خواب زمستانی مسئولان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اعتراف تلخ کولاکوویچ، نتایج والیبال محصول خواب زمستانی مسئولان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید